monique-in-rwanda.reismee.nl

De finale

Een blog nog over gisteren.

We zijn vroeg opgestaan om met Divine en de kids naar de kerk te gaan. Die begon om 07.00 uur. Ze zien er prachtig uit.

De kerk is ongeveer 20 minuten lopen. Anotschka wordt als snel moe en gaat bij haar moeder op de rug. Even later komt Bosco ons inhalen, zittend achterop een fiets. Divine neemt zijn plek over en Bosco loopt verder met ons mee.

Het is ongeveer de 5e kerk die we moeten hebben. Igor neemt ons aan de hand mee en zigzaggend door alle mensen vinden we Divine achteraan. Dat is een fijn plekje voor mij, beetje uit het zicht van de meute. De kerk zit stampvol! Kinderen zitten soms bij anderen dan hun ouders op school. Ik zie wel dat er wat jongens rondlopen die iedereen een zitplek willen bezorgen.

Ook al begrijp ik het Kinyarwanda niet, de sfeer begrijp ik wel. Van buiten is het een heel groot gebouw met een zinken dak, beetje als een loods.

Van binnen ademt het één en al katholieke kerk door de glas in lood ramen. Voor het kerkkoor (alleen mannen nu) staat een heel jonge dirigent. Het zingen is prachtig, zeker als de hele kerk mee gaat doen. Er wordt veel gezongen en niet teveel gepraat.

De dienst verloopt als een katholieke dienst bij ons, heel herkenbaar.

Na de kerkdienst, die precies 2 uur heeft geduurd, lopen we terug. Noot: deze priester begint stipt op tijd en stopt op tijd. Al zou de kerk leeg zijn, hij begint!

Pacifique, één van de kinderen, is me blij komen begroeten. En loopt mee terug.

Voor het ontbijt gaan we naar het huis van Bosco.

Daarna lopen we terug en is het wachten op de presentatie. Op het nieuwe terrein van Akagera Good Neighbours wordt druk gewerkt. De beide poorten worden blauw gespoten, de kozijnen en deur van het kantoortje worden blauw en ze zijn nog wat aan het metselen.

Bosco stelt me voor aan Gideon, de landlord. En een goede. Voor Akagera Neighbours huurt Bosco de gebouwen en de grond. Dit stuk, voor Akagare Good Neighbours, mag voor 2 jaar in ieder geval, gratis worden gebruikt. Gideon vertelt dat hij alleen gebruikte voor opslag van grind, hout en stenen. Hij staat helemaal achter het doel van AGN en is blij dat hij kan bijdragen.

Ondertussen is Divine bezig met het voorbereiden van de presentatie. O.a. met het maken van enkelbanden met flesdopjes. Van Anotschka krijg ik ketting met één flesdopje, Zalingo ook. Bosco krijgt er twee aan zijn ketting, verschil moet er zijn.

De presentatie heeft helaas maar 3 genodigden, wat uit te leggen is. We waren heel laat met dit bedenken. De meesten hadden al een ander plan. Maar we waren blij met de landlord, een leerkracht van de lagere school en een afgevaardigde van de lokale leiders. Niet de VIPs die we graag hadden gewild, maar deze drie waren wel erg onder de indruk. We vertrouwen erop dat zij goede boodschappers zijn in de community.

In de presentatie komt alles bij elkaar: de djembé’s, de armbanden en kettingen én het lied: mistakes are part of learning. Mooie afsluiting van de week.

Vandaag heb ik vooral gewerkt aan een post op de Akagera Neighbours Facebook pagina. Kostte een paar uurtjes, netwerkproblemen. En een vide die het geluid niet wilden meenemen. Maar de aanhouder wint!
En vanavond vergadering van 2 uur: dit keer om een plan te bedenken voor de vrouwen coöperatie. Hoe motiveren we ze ? Hoe zorgen we dat het eerlijk gaat? Hoe verdelen we de kosten? Hoe bepalen we de winstdeling?
O.a. afgesproken dat ze de komende twee weken de meetings op dinsdag en donderdag gebruiken om te blijven oefenen met de armbandjes zodat ze eerst zorgen dat iedereen op hetzelfde niveau komt. Productie maken kan dan in hun eigen tijd.

Morgen neem ik afscheid van ze.

Vanavond al afscheid genomen van Alexi. Hij moet naar een kliniek in Kigali en is er morgen en woensdag niet.

Tot slot spelen Zalingo en ik een potje kwartet met het kwartetspel van project Rwanda van Esther en Nienke. Dat had ik hier willen laten, maar ik heb geen tijd gehad om het ze te leren. Dus dat wordt de volgende keer. Voor ons is het vooral leuk om elkaar beetje Kinyarwanda en Nederlands te leren.

Mieke

Pracht werk verricht, Monique!

Diana

Mooie stappen gezet!

Evelien

Wat een prachtig project!