monique-in-rwanda.reismee.nl

Akagera Kids, vloerankers en optie 4

Ik pak het verhaal weer op, nog weer even terug naar 2023.


Ik had al verteld dat ik in de laatste week van 2023 een leuke sessie had bij Suzan.

Omdat ik aan het uitzoeken ben op welke manier ik Nederland en Rwanda kan combineren, hebben we vloerankers gebruikt. Zelf had ik al 3 opties: vacature op de Nederlandse school, hier blijven en alle vakanties naar Rwanda óf in de flexpoule met een nul-urencontract zodat ik vaker naar Rwanda kan buiten de vakanties om (is goedkoper). Ze hebben allemaal hun voor-en nadelen, wat keuzes maken lastig maakt. We voegen nog er een 4e optie aan toe: onvoorzien, wie weet wat er nog op mijn pad komt. Elke optie komt op een blad en daarna leg ik ze op de kop neer op de vloer. Geen idee dus welke optie waar ligt. Vervolgens ga ik op een anker staan en probeer te voelen hoe dat voelt. Op anker 1 voel ik wat druk op de borst. Op anker 2 voel ik me rustig in mijn buik. Op anker 3 ook, maar bovenin is het wel wat kriebelig. En op anker 4 schiet ik in de lach. Ik ga nog een keer, in andere volgorde, op de ankers staan en ervaar hetzelfde.

Mijn conclusie: van anker 4 word ik het meest blij, anker 2 zou ook een goede optie zijn, anker 3 kan wel, maar liever niet? En anker 1 is de slechtste keuze die ik nu kan maken.

Natuurlijk ben ik heel benieuwd wat er op de ankers staat! Wat blijkt?

Slechtste keuze is Nederlandse school. Flexpoule met nul-uren kan wel, maar liever niet. Alle vakanties naar Rwanda voelt goed.

Maar blijkbaar word ik blij van de optie onvoorzien, kijken wat er nog op mijn pad komt.

Grappig, hierna laat ik het steeds nadenken over de opties helemaal los.


Intussen is Zalingo vorige week vrijdag gestart met het maken van de djembé’s. Stap 1; geschikte bomen vinden en op maat zagen. Hiervoor moet hij naar Musanze (2,5 uur vanaf Kigali) en dan nog een uur op een motor naar de bush. Die weg kan niet met een busje. Hij vertrekt op vrijdagmorgen vroeg. Ik hoor pas iets op vrijdagavond, een onbekend Rwandees nummer is me aan het appen. Het blijkt Zalingo te zijn, op de telefoon van zijn vriend in Musanze.

De reis naar Musanze duurde langer dan gepland. Ze hebben in de regen de motorrit naar de bush gemaakt en in de regen gezocht naar 2 bomen van de juiste soort, de juiste leeftijd (tussen 10 en 20 jaar) en de juiste dikte. Die vervolgens gekapt én op de goede maat gezaagd. De boomstukken versleept naar een dorpje, waar ze eerst een paar dagen moeten drogen (het water moet eruit lopen) én daarna worden de djembé’s eruit gehakt en gezaagd.

Hij blijft die nacht in Musanze, het is te laat om nog naar Kigali te reizen.

Vervolgens hoor ik pas weer iets op zondagochtend. Mede doordat zijn telefoon is overleden, dat zat er al aan te komen. Eerst viel steeds de batterij weg op 70%, daarna deed hij het alleen nog als hij aan een lader zat en vervolgens kon hij het netwerk niet meer vinden. Hij heeft nu zijn oude telefoon opgeduikeld en daarmee is videobellen geen optie, foto’s maken ook niet. De batterij vervangen gaat 60.000 Rwandese franc kosten, een nieuwe telefoon kopen 130.000 - 140.000. Dat geld heeft hij nu niet. Dus roeien we met de riemen die hij heeft.


Ondertussen heeft Bosco van Akagera Good Neighbours op mijn verzoek een video gemaakt van de kids van Akagera Kids. Heel leuk, ze hebben een soort van toneelstukje gemaakt waarin ze vinden dat ze djembé’s nodig hebben. Ik kan hem alleen niet uploaden in deze blog. Ik zet hem op Facebook.

Ik stuur hem de foto’s van Zalingo in de bush op zoek naar bomen én van de ruwe djembé’s. Hij vraagt of hij nog ergens mee kan helpen.

En dat komt goed uit! Ik heb nu genoeg sponsorgeld voor 2 djembé’s.

Zalingo moet nu weer kosten maken om de djembé’s naar Kigali te krijgen. Misschien kan hij daarbij ondersteunen? Ik had gehoopt dat een safaritruck de djembé’s op kon pikken, scheelt Zalingo héél veel werk! Maar dat lukt niet. Hij wil wel een bijdrage doen voor de transportkosten.

Zalingo berekent de kosten: hij moet zelf naar Musanze met de bus, dan met de motor een uur naar de bush. Met 3 fietsen de djembé’s in zakken naar de hoofdweg krijgen. Dan óf met motoren of met de bus (maar die gaat maar 2x op een dag) naar Musanze. Dan met een bus naar Kigali, dus wat stoelen extra kopen. En dan met de driewielmotor (die hebben een karretje erachter) naar het huis van Zalingo.

Ik stuur het door naar Bosco zodat hij kan kijken wat hij wil bijdragen.

En tot mijn verrassing wil hij alle transportkosten wel betalen! Super!


Zalingo gaat morgen de reis ondernemen. Gelukkig had hij gisteren een optreden en met dat geld heeft hij een simpele telefoon gekocht, zodat hij kan bellen en appen. Foto’s en filmpjes maken lukt niet hiermee. Maar hij is hier al heel blij mee.

Ik hou jullie op de hoogte.


Bosco heeft ook nog een ander idee……

Akagera Good Neighbours heeft voor het jaar 2024 weer toestemming gekregen om als NGO (non-government organisation) te werken op het gebied van onderwijs, onderzoek, welzijn, werkgelegenheid, besparingen en ontwikkeling van cultureel ecotoerisme. Hij stelt voor dat ik partner word van de NGO…… of ik daar ideeën over heb?


Phoe, dat is best een bijzonder voorstel!

Ik laat hem in ieder geval weten dat ik niet een partner kan zijn die voor geld zorgt. Maar als hij iets heeft aan mijn deskundigheid over onderwijs, coaches trainen en organiseren van Sport&Spel, er wellicht opties zijn?

Ik weet dat hij heel graag meer kinderen wil helpen en geïnteresseerd is in de zaterdagactiviteiten van TwigaDukina bij Gerjanne.

En ik leg uit hoelang ik zonder werkvergunning in Rwanda mag zijn (3 maanden) en dat ik dan een woonplek, eten en transport nodig heb. Dat ik pas beschikbaar ben vanaf augustus 2024. En dat ik ook weer terug moet naar Nederland om geld te verdienen én voor mijn familie.

Bosco laat zich hierdoor niet tegenhouden, hij vraagt nog wat details en wil in gesprek.


Morgenmiddag hebben we een videocall. Ik ga maar eens luisteren wat voor idee hij erover heeft.

Zou dit dan optie 4 zijn…………..???


P.S. er is sponsorgeld binnen voor 2 djembé’s. We gaan voor 10 djembé’s!

NL31 RABO 0346 5812 73 t.n.v. C.M. Spijk o.v.v. Djembé Akagera Kids.

Reacties

Reacties

Fred

Leuk verhaal, wat me uiteindelijk toch weer over de streep heeft gehaald. Ik ben wel benieuwd hoeveel djembe’s ik nu sponsor!

Suzan van Eerdt

Na! Wat goed! En nu kan je ook weer vloerankers leggen he?! Ja en nee. Husselen, neerleggen en ervaren. Het leven lacht je toe zeg! Geweldig! Heel veel geluk!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!