monique-in-rwanda.reismee.nl

Terugkijkje én doorkijkje

2023, Wat een jaar! Zowel op het werk als privé is er veel gebeurd.

Terugkijkend ben ik nog steeds verbaasd over wat er op privé-terrein allemaal is gebeurd.
Nog even in het kort?
Na drie jaar ging ik eindelijk terug naar Rwanda. In maart 2020 moest ik daar hals over kop weg door Corona. Omdat Corona té lang duurde, kon ik daarna niet meer terug naar mijn werk. In de meivakantie dit jaar ging ik samen met maatje Mieke even terug. Wat was het ontzettend fijn om even terug te zijn en emotioneel een periode af te ronden.
En het werd toevallig ook de start van iets nieuws.
Het blijft toch echt een wonder dat een hersenspinsel heeft geleid tot het ineens,via Whatsapp, iemand in Rwanda die 10 djembé's wilde maken. En dat ook deed! Tot het vinden van de benodigde sponsoren om het ook financieel mogelijk te maken. Tot twee weken djembé sessies bij Twiga dukina in Shangi in mijn zomervakantie. En tot afgelopen november nog een keer 2 weken djembé bij Twiga dukina, met Zalingo, zonder mij.

Ik ben afgelopen jaar 3x in Rwanda geweest, terwijl dat helemaal niet het plan was. Maar van het één kwam het ander. Het is zo gaaf om iets te kunnen doen waar ik zó van kan genieten en wat zóveel voldoening geeft. En wat eigenlijk als vanzelf ging! Een balletje dat is gaan rollen en iedere stap de goede kant op rolde.
En als soort van bijverschijnsel heb ik na twee weken djembé ook nog ineens een vriend.

Zalingo is diegene, waar ik toevallig via Landry terecht kwam, die na mijn vraag of hij iemand wist die me kon helpen in eerste instantie "afwijzend" reageerde. Ik had het idee al wat losgelaten toen hij toch ineens een Whatsapp nummer doorstuurde. Van Zalingo. En dat was het begin van alles.
Zalingo is net weer 2 weken bij Twiga dukina geweest. Om met de nieuwe kinderen djembé te spelen, liedjes te schrijven waaronder een heel gaaf Twiga dukina lied, wat door heel Shangi wordt gezongen op dit moment. En om jongvolwassenen te leren armbandjes te maken, waar een aantal mee verder wil om zo wat geld te verdienen. Weer een vruchtbaar bezoek.

Helaas lukt het hem niet meer om zijn geld te verdienen met optredens met zijn band. Tijden zijn veranderd, zegt hij. Af en toe kunnen ze nog ergens spelen en soms kan hij meedoen met een andere band om zo toch nog wat geld te verdienen. Vandaag hebben 3 leden van de band besloten de band te verlaten, omdat ze op een andere manier geld willen gaan verdienen. Wel met de belofte terug te komen als er weer regelmatige optredens zijn. Maar toch.
Ook Zalingo is druk bezig andere bronnen van inkomsten te bedenken, zowel binnen als buiten de muziek.

Op dit moment doet hij binnen de muziek mee aan een muziekwedstrijd. Via het platform Musicalee.net kan er gestemd worden op zijn liedjes. Hij zit nu al in ronde 2 van deze wedstrijd. Ronde 1 heeft hij gewonnen. Hoe verder hij komt, hoe meer geld hij ermee kan verdienen. Er zijn 3 rondes. Als hij in deze wedstrijd 1e, 2e of 3e wordt, is er een geldprijs. Hoe meer stemmers, hoe meer bonus er ook te verdienen valt: een maand promotie als artiest op de radio óf nog weer een extra geldprijs. Door mee te doen aan de wedstrijd komt zijn song tevens op een mixtape, die hij vervolgens moet promoten via social media en dan is een percentage van de opbrengst voor hem.
De hoogste geldprijs winnen betekent voor hem 2 maanden al zijn kosten betaald, inclusief het ondersteunen van zijn dochter en zijn zus, die voor zijn dochter zorgt.
Mocht je je aangesproken voelen door dit verhaal, stemmen mag! Hiervoor moet je je wel registeren op dit platform en je telefoonnummer en e-mail geven. Dat roept wellicht drempels op, dat snap ik. Tegelijkertijd geeft het ook aan dat het een serieus platform is voor serieuze muzikanten. Zo kun je maar één keer stemmen én zijn ze er zeker van dat het geldige stemmen zijn. Valse stemmen levert diskwalificatie op.

Ondertussen is hij in de studio nieuwe songs aan het opnemen. In zijn liedjes zit altijd een boodschap, dat is goed om te weten. Die we samen, via een platform als Instagram én SoundCloud hopen te promoten en zo weer inkomsten te genereren.

Buiten de muziek is hij aan het nadenken om dagelijks een inkomen te kunnen verdienen. Dat varieert van kolenhandel, een klein restaurantje voor lokaal eten, motortaxidriver, naar een printshopje. Of die mogelijkheden haalbaar zijn, is hij nu aan het uitzoeken. Zijn hart ligt bij een klein restaurantje, hij houdt van eten koken en kookt graag voor anderen. Afgelopen Kerst heeft hij met een beetje financiële hulp van mij, gekookt én die maaltijd gedeeld met 2 families die anders geen Kerst zouden vieren, omdat ze de middelen daarvoor niet hebben. De foto's van die maaltijd spreken boekdelen.
Eén en ander wordt op dit moment door hem uitgezocht.

Zo ontzettend jammer dat cultuur niet in het onderwijsprogramma van Rwanda zit. Dan had hij djembé projecten op scholen kunnen doen óf als muziekdocent kunnen werken. Ik zie als cultuurcoördinator als deel van mijn werk, hoeveel plezier dat geeft, hoe verbindend dat is én hoe kinderen worden aangesproken op andere talenten, wat goed is voor het zelfvertrouwen en hun zelfbeeld. Ik ga in de meivakantie 2024 wel proberen hem te introduceren op de internationale school waar Elie werkt, je weet maar nooit hoe een koe een haas vangt. Daar is dit verhaal het bewijs van.

Maar ...... nu moet hij ook eerst voor mij weer uitzoeken wat de kosten zijn voor opnieuw 10 djembé's!
Want dat gaan we in 2024 naar alle waarschijnlijkheid weer doen. Zp gaaf!!
Afgelopen week vroeg Bosco van Akagera Neighbours of we voor Akagara Neighbour Kids het djembé project in de meivakantie wilden doen. Ik heb hier al eerder over geblogd. Zij zorgen voor 10-12 straatkinderen, zodat ze naar school kunnen, een schooluniform hebben, dagelijks een lunch krijgen op school en op zondag deel uitmaken van het gezin van Bosco en Devine. Zo leren ze o.a. deze kinderen na schooltijd traditionele én moderne dans, die ze opvoeren voor de toeristen die er verblijven. En sinds een tijdje is er ook voor hun alleenstaande moeders een programma om ze uit de armoede te krijgen zodat ze zelf weer voor hun kinderen kunnen zorgen.
Bosco en Devine doen dit met de drijfveer dat ze zelf via een NGO kansen hebben gekregen die er anders niet zouden zijn geweest.

Ik had al met ze afgesproken dit in de zomervakantie te gaan doen, maar ze willen het graag naar voren halen. In de zomervakantie zijn er verkiezingen in Rwanda en hij verwacht dat ze dan heel druk daarmee zijn. Eigenlijk vroeg hij of het in maart kon. Ai, hij is vergeten dat ik hier gewoon een baan heb én alleen in mijn vakanties naar Rwanda kan.
Ik heb heel even gespeeld met het idee om het Zalingo alleen te laten doen, maar dat gauw weer laten varen.
Niet omdat hij dat niet kan, maar omdat ik het niet wil missen!!

Mijn eerste mogelijkheid is de meivakantie. De kinderen moeten dan wel naar school en dus wordt het een naschoolse activiteit. En in het weekend. Uiteraard willen we ook hun coaches trainen zodat zij er daarna mee verder kunnen. En wie weet kunnen we ook met de gasten jammen voor een gift voor het Akagera Neighbours programma.
Betekent wel dat ik vanaf nu hard op zoek moet naar de financiële middelen!
Het moet een nieuw geldpotje worden, los van de pot voor Twiga dukina. Daar zit nog geld in, zelfs nadat Zalingo voor een 2e keer is geweest, er nog wat kleding voor optredens is aangeschaft én een vergoeding voor het schrijven én inzingen van de liedjes. Maar daar is al een bestemming voor, namelijk hoezen voor de djembé's ter bescherming.

Voor de nieuwe geldpot is vandaag al een start gemaakt!
Met dank aan Suzan, met wie ik vandaag een hele leuke sessie had over 2023 én 2024.

Mocht dit verhaal je aanspreken én wil je (nog een keer) helpen om dit nieuwe djembé project mogelijk te maken, dan zou ik dat natuurlijk super vinden! Je bijdrage kan je dan storten op mijn rekeningnummer NL31RABO03465.81.273 ten name van C.M. Spijk, onder vermelding van Djembé project Akagera Kids.
Wie kennis wil maken met deze kids, die kan dat via mijn mailadres monique.spijk@outlook.com laten weten.
Via Whatsapp kan ik je dan een boodschap van deze ontzettend enthousiaste kinderen sturen.

Ik beloof óók buiten deze blog naar sponsoren te zoeken én jullie op de hoogte te houden.

Tot slot: allemaal alvast een goede jaarwisseling en een magisch 2024 met liefde en vrede voor iedereen!
















Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!