monique-in-rwanda.reismee.nl

Terug naar Twiga dukina..

Passende titel voor dit verhaal op deze dag.
Helaas gaat het niet over mij, maar over Zalingo.

Die staat op dit moment in Shangazi met 3 djembé's, een gitaar, een tas met materiaal om armbandjes te maken, een grote tas voor Gerjanne meegenomen door kennissen uit Nederland én zijn eigen rugtasje met persoonlijke spullen. Te wachten op de taxi die hem naar Gerjanne gaat brengen.
Het was nog even de vraag of het hem wel ging lukken.

Vrijdagavond kreeg ik een bericht dat hij zijn voet had verzwikt. De foto die ik krijg, ziet er niet best uit. Er zit een flink ei op zijn voet. Tijdens het wandelen, wat hij elke avond probeert te doen, is hij in het donker in een gat gestapt. Echt balen en het moment is ook heel vervelend. Hij kon er niet meer op lopen en heeft een motor genomen naar huis.
Ik geef zo goed en zo kwaad wat tips. Eerst koelen: ijsblokjes zijn er natuurlijk niet, koud water lastig te krijgen op dat moment en dus koelt hij maar met een flesje koud bier (de bar zit naast zijn huis). Dan 2 paracetamollen en slapen met zijn voet omhoog.
Hier zouden we even langs de huisarts gaan én een foto maken om uit te sluiten dat er iets is gescheurd. Dat is voor daar een brug te ver.
Dus hoop ik maar dat het meevalt.
De volgende dag is het ei weg maar is zijn voet nog steeds dik. Zoveel mogelijk rust nemen, voet zoveel mogelijk omhoog.
Niet helemaal gelukt want hij moest ook wassen én inpakken. Dat is gelukt en verder heeft hij veel geslapen.

Ik probeer hem nog te adviseren zijn komst naar Twiga dukina met een paar dagen uit te stellen totdat hij weer goed op die voet kan lopen.
Maar hij wil er niets van weten. Hij verheugt zich er erg op én iedereen daar is al voorbereid dat hij komt.

Dus is hij vanmorgen met de taxi naar het busstation vertrokken, zijn er 3 stoelen geboekt voor hem en alle spullen, daar kan hij zijn voet op ook op leggen én slaapt hij veel onderweg. De reis is prima verlopen. Hij is moe, maar verder prima én is heel blij dat hij weer terug is.

Wat gaat hij daar doen?
Hij brengt 2 djembé's mee die hij moest repareren omdat het vel stuk is gegaan. De bedoeling is om weer 2 weken djembélessen te gaan geven. Aan de kinderen op de middagen, de coaches en volwassenen die 3x per week komen, bij de zaterdag voor kinderen die dat willen én wie weet ook weer met dorpelingen die willen aansluiten.
De groep kinderen op de middagen heeft een andere samenstelling dan de vorige keer. Een aantal kinderen zijn uit het programma omdat ze het doel hebben gehaald én er zijn nieuwe kinderen geselecteerd door het Twiga dukina team. Die gaan wat leuks beleven!

Het sponsorgeld is nog niet op, mede dankzij Tineke die elke maand geld overmaakt voor de djembé leraar.
Dankzij dat geld kan hij voor 2 weken terug,
Naast het djembégebeuren gaat hij ook armbandjes maken met vrouwen/meisjes op een paar ochtenden. Hij heeft een tas vol met materialen mee. Hopelijk komen er vrouwen die willen leren hoe ze die armbandjes kunnen maken.
En kan hij zelf ook armbandjes maken én die later verkopen.
En hij kan gitaarlessen geven waar dan een kleine vergoeding voor betaald moet worden.
Gerjanne heeft voor beide activiteiten aankondigingen gemaakt. Nu maar duimen dat er animo voor is.

Zalingo zit ondertussen in de taxi en is ontzettend blij dat hij weer in Shangi is!!
En ik ben natuurlijk jaloers!

Vrijdagavond kreeg ik ook een bericht van Bosco van Akagara Neighbours Kids. Daar willen we ook graag een djembéproject gaan doen en ik had gevraagd of dat in mijn mei- of zomervakantie kon. Ze hebben nu aangegeven dat ze dat graag in augustus willen, als de scholen vrij zijn en de kinderen er dagelijks kunnen zijn.
Leuk!! Begin volgend jaar ga ik er verder mee aan de slag. In februari/maart kijken of ik dat financieel voor elkaar ga krijgen met een nieuwe sponsoroproep. Als dat lukt, kan Zalingo weer 10 djembé's gaan maken.
En kunnen we samen in augustus twee weken die kant op!






Reacties

Reacties

Karin

Jeetje, wat gebeurt er veel! Ik denk dat jij nu met je hoofd daar, maar met je lichaam hier bent....

Tineke

Ik hoop dat er meer mensen volgen die een maandelijkse bijdrage willen geven. Dan kan het project door blijven gaan(ik kan en wil het niet alleen)groetjes aan iedereen

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!