monique-in-rwanda.reismee.nl

Van wandeling tot wandeling

Gisteravond met Zalingo 7,5 km door Kigali gewandeld. Als we nog niet zo lang hebben gewandeld, loop ik tot mijn verbazing langs het Lebanon Hotel. In eerste instantie loop ik er voorbij omdat ik de omgeving niet herken. 

Maar het moet haast wel mijn Lebanon hotel zijn! Het ziet er exact zo uit. 

Dus maak ik een foto!

In dit hotel was mijn eerste overnachting bij aankomst in Rwanda. Mijn FOO Theo bracht me hier na me opgehaald te hebben van het vliegveld.

Hier heb ik 5 dagen doorgebracht voordat ze me naar Kabarore brachten, naar mijn eigen huis. Elke dag kwam een VSO auto me halen voor mijn introductiedagen.

Later ontmoette ik hier ook voor het eerst Gerjanne! 

Ik herken de omgeving niet omdat het toen achter een straat lag met louche barretjes en hele kleine shops én geen asfaltweg, maar een straatje met rode aarde. 

Het was toen verbazingwekkend dat daar achter zo’n hotel lag met een mooie tuin, een zwembad en geweldig uitzicht. 

We wandelen door en verderop is een autorijschool bezig met oefenen.

Zes lesauto’s die in een slakkengangetje achter elkaar aanrijden en keren moeten oefenen. Achteruitrijden en draaien is heel lastig als je dat zes auto’s tegelijk laat doen. Het blijft vermakelijk. 

Na de wandeling eten we bij Tea House.


De volgende dag (donderdag) heeft Zalingo weer bandrepetitie en vertrekt om 10.00 uur die kant op.

Ik ga me voorbereiden op de meeting van vanmiddag. Gerjanne en ik zouden samen naar deze meeting gaan van NGO’s die allemaal in Ece/ECD werken. Kort uitgelegd: de peuterspeelzalen/kleuterscholen. Met als grootste speerpunt leren door te spelen.

Maar Gerjanne is nog niet in Kigali door omstandigheden. Hond Flappie is gesteriliseerd door de dierenarts in Shangi en krijgt daarna complicaties.

Ze heeft haar vertrek daarom uit moeten stellen. En dus hebben we bedacht dat ik er alleen heen ga zodat ze toch vertegenwoordigd is.

Ze heeft gisteravond nog een presentatie gemaakt zodat ik dat daar kan laten zien. 

Het heeft de voorkeur om die te printen, in kleur. Op die manier is er een soort van kraampjes idee. Leuk!

Guido van Tea House vindt het geen probleem om alle 11 pagina’s in kleur ter plekke voor me te printen. 

Met een taxi vertrek ik om 12.40 uur naar de meeting. 

Ik word er hartelijk ontvangen! 

De meeting is erg leuk. Ik zit er gelijk weer helemaal in. Ondertussen kan ik wat netwerken én hou ik Gerjanne op de hoogte door foto’s te sturen.

Het is best lastig om gelijktijdig Engels te praten én Nederland te typen!! 

Maar het was superleuk om al die mensen te ontmoeten en hun werk te horen en te zien. Ga proberen om er in ieder geval één te bezoeken, hier in Kigali. Als er volgende week nog tijd is.

Ook hier zijn Twiga dukina en Gerjanne goed bekend; twee mensen vertellen me dat ze door Gerjanne zijn getraind, met Rachel van Teach Rwanda heeft ze een grotere klus gedaan en heeft natuurlijk gewerkt voor VSO. 


Als de meeting is afgelopen om 17.00 uur is Zalingo met de motor die kant opgekomen én wandelen we terug naar Tea House, 6,5 km.

Ik heb ondertussen flink last van mijn darmen, mega opgeblazen. Ben helaas mijn probiotica vergeten, echt balen!

Het is best lastig om hier te zorgen voor het juiste eten omdat ik niet zelf kook.

Skip de komende dagen even alle rijst, bonen en friet, alleen maar groente en fruit. Wie weet helpt dat.


Omdat ik ook nog steeds last heb van de luchtwegen, drink ik vanavond thee met gember en lemon en honing. De medium versie die toch nog behoorlijk sterk is! Gelukkig heb ik niet de strong versie gevraagd. Zalingo zegt daarover: it kills people. 

Nou, lekker dan. 

Voor het ontbijt vraag ik dan maar de light versie van de mediumversie.


Vandaag ga ik de Nederlandse school bezoeken én een handbalwedstrijd waar 2 Twiga dukina coaches aan meedoen.

Tot later!

Reacties

Reacties

Evelien J

Goed bezig Monique!! Beterschap!!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!