monique-in-rwanda.reismee.nl

Financieel verslag van djembé project en hoe verder?

Het is 3,5 week geleden dat ik op woensdagmorgen weer op Schiphol stond.
De terugvlucht ging niet helemaal van een leien dakje......

De laatste twee uurtjes in Tea House had ik gezelschap van Zalingo. De taxi die ik had besteld voor 17.00 uur stond al om 16.30 uur met de kofferbak open naast de receptie. Helaas voor de taxichauffeur moest hij echt nog een half uur wachten. Ik had even geen zin om al om 16.30 uur te vertrekken en heel lang op het vliegveld te wachten.
Ik ben om 17.00 uur ingestapt én reed net de straat uit toen er een bericht kwam van KLM: vertraging! Van bijna een uur. Jakkes!

Omdat er maar een paar incheckbalies zijn op Kigali airport, moest er buiten gewacht worden om in te checken. Per vertrekkende vlucht werden we toegelaten. Nou ja, dat levert weer een paar leuke gesprekken op. De meeste mensen die met mijn vlucht mee moesten, waren Amerikanen die terugvlogen. Die hebben een hele lange reis voor de boeg, rond de 24 uur. Overstappen in Amsterdam.
In de lucht werd de vertraging gelukkig wel weer ingehaald. Ik heb een groot deel van de vlucht geslapen. Naast mij lag een joch van een jaar of 8 gezellig tegen me aan. Hij was onderdeel van een groot gezin en vader die naast hem zat, was druk met iedereen in toom te houden. Ik kon helaas niet met ze praten, kon ook niet achterhalen waar ze vandaan kwamen óf naar toe moesten. Het was, denk ik, de eerste keer dat er gevlogen werd. Met handen en voetenwerk heb ik een paar keer moeten voordoen hoe het tafeltje, de veiligheidsgordel én film kijken of spelletje doen werkte. In Amsterdam stapten ze uit. Jammer dat ik het verhaal niet weet.

Eenmaal op Schiphol begon het wachten op mijn koffer....... Gelukkig stonden er nog een paar mensen van de vlucht te wachten, dat schept een band. We hebben 2 uur moeten wachten! Wel heel sneu voor een jongedame die door moest naar de States, maar niet gelijk door wilde, maar een overnachting in Amsterdam had geregeld. De tijd die je rond wil kijken in Amsterdam, werd nu verspild aan wachten op je koffer. We zijn samen 3x teruggeweest naar de helpdesk, waar steeds werd gebeld met het bagagepersoneel dat er van overtuigd was dat de koffers er echt aan zouden komen. Tijdens het wachten bij de band heb ik een deja vu. Ik zie ineens Finn (van mijn vorige bezoek in mei) een duik nemen op de bagageband. Huh? En meteen zie ik ook Mats, Rebecca en Stefan naast de band lopen. Mega toevallig weer!
Ze blijken net uit Amerika te komen waar Rebecca voor haar werk naar toe moest en het gezin heeft meegenomen.

Arme ophaalploeg, die staan al twee uur in de wachtstand. En wat ik al dacht, Marloes is niet alleen. Kleindochter Nine is mee én ook Ilse is mee. Gezellig! Het kleine dametje zorgt voor hilarische momenten omdat ze met mijn koffertje wil lopen en doet alsof ze dagelijks rondloopt op die grote luchthaven.

Inmiddels ben ik al weer 3 weken aan het werk! Dat haalt je rap uit de Rwanda sfeer én dat is op zich goed.
Maar Rwanda is voor mij steeds meer onderdeel van mijn leven én dus is er vaak contact met de mensen daar.

Voor de sponsors heb ik het één en ander op een rijtje gezet. Wat een succesverhaal was dit project!
Van het ingezamelde geld hebben we 10 djembés kunnen laten maken en het benodigde transport betaald van Kigali naar Shangi. Zalingo ging op vrijwillige basis mee (zonder betaling) maar gelukkig konden we zijn reis betalen (heen en terug) en zijn verblijfskosten (kamer en een dagvergoeding voor eten en drinken). Hij heeft ongelofelijk genoten én werd gelijk opgenomen door de coaches. Hij heeft echt vrienden gemaakt daar.
Verder hebben we 10 djembékrukjes laten maken én Mutayoba een paar keer betaald voor zijn aanwezigheid om djembé te leren spelen als compensatie voor gemiste inkomsten als motordriver. Zodat hij ook met de kinderen kan spelen als djembécoach.
Zalingo heeft een extraatje gekregen als compensatie voor zijn gemiste optredens.
En er is nog geld over! Daar willen we traditionele kleding van kopen voor de djembéspelers (gelijk aan de dansgroep) en planken voor aan de muur om de djembé's op te bergen. En we willen graag hoezen laten maken zodat ze niet beschadigen tijdens vervoer. De kleermaker heeft daar vast een goed idee voor. Zalingo moet nog 1 djembé komen brengen en dan kunnen we nog een keer zijn buskosten en een paar dagen verblijf betalen. Hij wordt gemist én hij mist de kinderen ook.
Lieve sponsors, jullie bijdrage heeft een enorme impact gehad!
Op de kids, de coaches, de gemeenschap en op Zalingo. Nogmaals ontzettend bedankt!

Een week na Zalingo's thuiskomst blijkt de manager van de club waar ze elk weekend speelden een andere band te hebben geboekt en zit iedereen van de band zonder werk. Hij is dagelijks druk aan het zoeken en af en toe lukt het om een optreden te krijgen.
Hij maakt zich echt zorgen omdat het regenseizoen er aan komt en er dan waarschijnlijk minder toeristen zijn én de clubs minder bezocht worden. Daarom probeert hij ook andere bronnen van inkomsten te vinden door o.a. sieraden te maken en te verkopen.

Over 5 weken vlieg ik voor anderhalve week terug naar Kigali.
Om Zalingo te zien. En om te kijken of we een plan kunnen maken om zijn inkomsten wat stabieler te krijgen. Hij zou muzieklessen kunnen gaan geven óf zijn songs op kunnen nemen in een studio én via Itunes daar wat inkomen uit te halen. De brainstorm is gaande.
Ik ga mijn regenjas die bij Akagera Neighbours ligt,ophalen! Alexi heeft bedacht dat zij ook djembés willen én djembélessen van Zalingo. Er is nu nog geen budget, maar er zijn plannen om in de meivakantie de coaches te trainen, dus wellicht kunnen we daar verder over praten.
En ik wil graag bij Het Nest gaan kijken, de Nederlandse school. Plan was om ook bij Elie te kijken op de internationale school, maar helaas hebben zij dan ook vakantie.

Voor Gerjanne neem ik weer extra koffers mee met materialen die nog bij haar ouders staan. Die ga ik dit keer niet naar Shangi brengen, maar misschien is Gerjanne zelf in Kigali én anders zijn er vrienden waar koffers kunnen staan totdat ze die kan ophalen.
Mocht er iemand een niet in gebruik zijnde goed werkende smartphone hebben liggen, dan neem ik die ook graag mee!!
Laat het me dan weten!




Reacties

Reacties

Yvonne Geelhoed

Je hoort daar thuis. Denk er maar eens over na ?

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!