monique-in-rwanda.reismee.nl

Aftellen…

Gisteren geen blog geschreven. Mijn internetbundel was op. Om die weer te kunnen kopen, moest er geld op mijn telefoon worden gestort, Mobile Money. Gerjanne probeerde dat te doen, maar dat lukte niet. De winkel van Dominique, waar je dat ook kunt regelen, was dicht op dat moment. Dan maar wachten tot de volgende dag.

‘s Avonds nog wel even via de WiFi van Gerjanne mijn appjes nog even gecheckt.

Gisterochtend bezochten we Ernestine (doof meisje) waar ook Samuel (blind jongetje) met zijn moeder en juf Donathe waren.

Beide kinderen gaan naar speciaal onderwijs door bemiddeling van Gerjanne.

We hebben met ze gekletst en de rapporten bekeken. Helaas blijven beide kids zitten, maar gelukkig hebben beide kids heel veel zin om als ergens in september de school weer begint (niemand weet wanneer dat is) terug naar school te gaan. De ouders zijn erg dankbaar voor het onderwijs dat hun kinderen kunnen krijgen.

Ernestine heeft me een naam in gebarentaal gegeven én Samuel mocht heel even een stukje meerijden op de motor met Adolphe.

Mutoyoba en Adolphe reden ons vanmorgen, hilariteit bij beiden toen bleek dat ze allebei dezelfde jas aan hadden. Knalrood! Wel mooi plaatje op de foto’s.

Van de moeder van Ernestine kregen we een grote tas vol groene bakbananen en pinda's mee. Als blijk van waardering.

De tas komen ze binnenkort een keer ophalen.

‘s Middags weer met de kinderen én ontvingen we een speciale bezoeker. Iemand van Nyamasheke district die heel nieuwsgierig was naar het djembé project. Én, deze man is een eigen NGO gestart voor girl empowerment én wellicht kunnen Gerjanne én hij op termijn elkaar aanvullen en samenwerken. Hij is onder de indruk en vooral ook van de liedjes van Zalingo. Krachtige boodschappen zijn het!

Vandaag is er in de ochtend geoefend met de dansgroep en Zalingo.

Vanmiddag hebben we, net als gistermiddag, in circuitvorm gewerkt. De coaches doen toch liever één gerichte activiteit. Dus wisselen alleen de kinderen door. Voor hen is het wél leuk om zo kort en gericht iets te oefenen op een speelse manier.

Daarna wordt er nog door een paar volwassenen gedjembéd. Mooi om te zien hoe Zalingo bezig is Theofile mee te krijgen in het ritme van de djembé. Hij is slechthorend, maar door goed te kijken naar Zalingo, die met gebaren van ik en jij en vingers opsteken hem mee probeert te nemen, lukt het hem best goed!

Nog 2 dagen……..

Ik weet nu al dat ik de kinderen ga missen. Heb ze nu twee keer kort achter elkaar een periode meegemaakt. Een eventuele derde keer zullen er grotendeels of helemaal andere kinderen zijn………

Net als ik dit wil plaatsen, valt de stroom uit. Die schijnt vanmiddag ook een tijd weggeweest te zijn.

En…….. ik kan niet inloggen in mijn blog………ik probeer het morgenochtend nog een keer…….

Lian

Het zit er bijna op. Indrukwekkend allemaal wat Gerjanne daar opgezet heeft. Blijft Zalingo betrokken bij Gerjanne en de kinderen ?

Marloes

Tijd gaat snel! Maar zo'n gaaf project neergezet!

Daniëlle

Hoi Monique, bedankt voor het inkijkje! Jullie doen mooi werk met blijvend resultaat!

Evelien Jippes

Geweldig mooi uitgepakt!

Een steen verlegd?

Wil

Ik neem mijn hoed met een buiging diep af voor jou en de andere betrokkenen. Dit doet ertoe. Chapeau!