monique-in-rwanda.reismee.nl

Djembé2023: Start van de 2e djembéweek

De dag begonnen met weer een ochtendwandeling. Weer een ander pad, met mooie uitzichten én steile stukken, omhoog en omlaag.

Aan het eind vd wandeling lopen we nog even langs Modeste. Die is nog bezig met de djembékrukjes en de tafel van Gerjanne. Hij heeft één probleem: hij is het briefje met de maten van de tafel kwijt! Is inmiddels wel begonnen, maar is gaan twijfelen of het nu wel de goede afmetingen zijn. Het briefje gaat hij ook niet vinden, want wij herinneren ons nog dat hij het een stuk had uitgetekend en opgeschreven. Dus……

Modeste besluit dat hij meeloopt naar huis om even nog een keer te meten.

‘s Middags komen de kinderen. Na het rollenspel van vorige week, de bruiloft én de bus, hebben we bedacht om deze week in circuitvorm te gaan spelen. Dit hebben we ook bedacht om de coaches nog wat gerichter bezig te laten zijn. Door ze met een groepje langs de activiteiten te laten gaan, hebben ze de verantwoordelijkheid voor een kleinere groep kinderen én is er voor hen ook meer afwisseling in activiteiten.

Dus starten we eerst met vrij spel: de schommels hangen er, badmintonnen en er liggen ballen. De kinderen vermaken zich prima.

Daarna starten we gezamenlijk in een kring en zingen we met begeleiding van Zalingo op de djembé de Engelse liedjes. Vervolgens start het circuit. Er zijn 4 activiteiten: schommelen met daarbij de tafel van 3 opzeggen: dus 3, 6, 9 etc. Stuiten met de basketbal en tellen in sprongen van 10 tot 1000. Binnen getallen leggen in een getallenschema met doppen waar de cijfers in geschreven staan: 1025 bijvoorbeeld. En natuurlijk djembé!

Elke activiteit duurt 15 minuten en dan doordraaien. Het loopt lekker!!

Daarna in de kring de liedjes dje Zalingo voor Twiga dukina heeft geschreven.

We herhalen de drie die we al kunnen én we leren weer een nieuwe. Met als thema een motivatie voor de meisjes, dat je alles kunt worden wat je wil.

Er vliegt ondertussen een helikopter over en Gerjanne vertelt dat er misschien wel een vrouwelijke piloot in vliegt. Dat kan!

Maar dit stuit op “verzet” bij Fabrice, die ervan overtuigd is dat dat niet kan! Zijn woorden zet hij kracht bij met zijn wijsvinger. Hij kan er echt niet bij, meisjes kunnen géén helikopterpiloot zijn, no way!

Benieuwd hoe lang het duurt voor we hem gaan overtuigen.

Tijdens deze kring zijn ook al volwassenen aangeschoven. Voor hen zijn de liedjes ook goed om te horen.

Hierna gaan de kinderen naar huis. Gerjanne heeft een paar weken geleden een grote doos met kleine boekjes gekregen van Martine. Een Rwandese schrijfster/uitgeefster waar ze een paar jaar geleden al eens mee samen heeft gewerkt. Zij heeft van 10 titels 100 exemplaren gegeven. Nu in de vakantie kunnen de kinderen elke dag een boekje meenemen en de volgende dag omruilen. De meeste kinderen doen dat.

Als de kinderen weg zijn, gaan de volwassenen nog een tijdje jammen met de djembé’s. Leuk om te merken dat we ongemerkt steeds moeilijkere ritmes gaan spelen. Er sluiten weer wat mensen aan vanaf de straat, echt leuk! Emanuelle doet ook mee, hij is volwassen student bij Gerjanne én ook rasta. Ik zit naast hem en kijk verbaasd naar zijn handen. Hij kan met één hand het hele djembével laten verdwijnen! Tja, ze zijn natuurlijk gemaakt voor kinderen.

Om 17.00 uur stoppen we echt.

Woensdag is er weer gelegenheid voor ze.

Na het opruimen doe ik een videobelletje met kleindochter Nine. Ik doe dat buiten, zodat ze de omgeving ook kan zien.

Zalingo staat ook nog buiten met gitaar en een man iets te zingen.

Waarna ze samen spontaan voor Nine een liedje zingen. Jammer dat we dat niet opgenomen hebben!

En weer een dag voorbij. Nog een paar dagen en dan is Twiga dukina voor mij al weer voorbjj……… Nog even niet aan denken maar.

Marloes

Kleindochter Nine heeft het aan 1 stuk door over oma mniek in afikaaaa met de muziekjes! Maak er maar geen gewoonte van, maar het is wel een goed verhaal voor op de opvang ❤️