monique-in-rwanda.reismee.nl

Sport, spel & muziek! op de zaterdag

Het.. was..ontzettend..leuk!

Het is kwart voor zeven. Ik zit heerlijk in de stoel, na een lekker maaltje rijst met bruine bonen/groentesaus en salade.

Een voldaan gevoel heb ik!

Van het eten en de rust nu én van de dag!

Op het voetbalveld is ‘s ochtends heel vroeg al een voetbaltraining aan de gang. Om 08.30 uur is Twiga dukina dan ook op het veld en zijn er voor de kids een aantal spelletjes te doen. Wie wil kan touwtje springen, hinkelen/springen op een ladder, lopen op klossen, ring gooien. Veel kinderen doen dat, andere kinderen zitten rustig te wachten tot we gaan beginnen. Die komen misschien wel hier na heel lang lopen en pakken wat rust.

Kunst is om de training op tijd te laten stoppen, zodat de voetballende coaches verder kunnen met de activiteiten voor Twiga dukina.

Het lijkt te lukken, maar dan moet er nog op het doel geschoten worden door alle voetballers: keeperstraining. Als je over schiet, moet je een grote ronde hardlopen.

Zalingo doet ook mee! Leuk om te zien dat hij deel uitmaakt van alles. Afgelopen donderdag klaagde hij wat over zijn bovenbenen. Die vergeet even dat hij 41 is en meer dan 10 jaar geleden echt heeft gevoetbald.

Gelukkig gaat zijn schot binnen de palen, anders hadden we op hem moeten wachten totdat hij zijn strafronde had gelopen.!

Nadat het doel schieten klaar is, wordt de grote kring gemaakt met de kinderen.

Ondertussen haal ik met Zalingo en 2 coaches alle djembé’s op. Krukjes hadden we de kinderen al laten halen.

Als de warming up van Twiga dukina klaar is, zijn Zalingo en 8 van onze kinderen klaar voor de demonstratie!

Iedereen gaat voor de djembégroep zitten, wachtend op wat komen gaat.

We laten verschillende ritmes horen én zingen met iedereen de liedjes van Zalingo. Met in elk liedje een mooie boodschap voor de kinderen en de community: een goede leider zijn voor jezelf én dat iedereen zijn eigen unieke talent heeft.

Onderstaande tekst is een liedje wat ik, denk ik, ook aan mijn eigen klas ga leren.

Amahoro= peace=vrede

Itrambere=development=ontwikkeling

Urukundo= love=liefde

Nibyo dushyaka= that what we need=dat hebben we nodig.

Ik had nu een hersenspinsel dat 2 liedjes ook aan de kids van de Carrousel geleerd kunnen worden en dat we met Moustapha dan ook de djembé erbij kunnen doen.

En ik ga Zalingo vragen om een Engels liedje te schrijven voor mijn klas/school. Nog even een geschikt thema vinden en wat quotes.

Ook leuk om dan een soort uitwisseling te doen. Van Shangi naar Emmeloord en vice versa. Wordt vervolgd.

Bij het verdelen van de activiteiten kiezen 12 kinderen voor de djembé. Eigenlijk zijn het er 15, maar 3 van hen hebben afgelopen week al meegedaan, dus die sluist Gerjanne in goed overleg naar iets anders. We moeten vandaag wel samenwerken met de dansgroep, want twee muzikale activiteiten tegelijk is niet handig. Die hebben last van elkaar. Dus sluiten we aan bij de muziek van Thérèse, de danscoach en doen we mee op het ritme van haar muziek of gedrum.

Zalingo gaat steeds meer differentiëren, is het lastig dan doe je een basisritme. Kun je al meer dan krijg je een variatie. Omdat we maar 10 djembé’s hebben, wissel ik om de 5 minuten 2 kinderen om. Je kunt ook de ritmes klappen of op benen meedoen.

Als alle kinderen naar huis zijn, is er voor de coaches en ons thee én een mandazi.

Daarna gaan we buiten met zijn allen djembé spelen én de liedjes worden weer gezongen. Tussendoor praat Gerjanne over de betekenis van de teksten en hoe belangrijk die zijn voor de kinderen, de coaches en de community.

Weer een mooie dag!

Het blijft ongelofelijk genieten dit!

Ben nog steeds verbaasd dat het me op afstand is gelukt om iemand in Rwanda te vinden die 10 djembé’s kon maken en dat er in no time sponsors waren. Dat de djembé’s op tijd klaar waren, én dat Zalingo mee is gegaan naar Shangi en we nu elke dag muziek aan het maken zijn!!

De rest van de middag lekker buiten gezeten met een leesboek én kruiswoordpuzzel.

Morgen nemen we even afstand van alles.

Even een break voordat we de tweede djembé week in gaan.

Fijne zondag!

Lian

Een enorm succes, hoe mooi kan het zijn nou zo'n dag als vandaag dat er vele mogen volgen

Lian

Jullie ook een fijne zondag

Yvonne H

Geweldig!
Wat is een mandazi?

Marloes

Blijft echt zo gaaf, en ik blijf jaloers!

Mieke

Toppers!