monique-in-rwanda.reismee.nl

Djembé2023 Jammen!

Wat weer een leuke ochtend vanmorgen!!

Op vrijdagmorgen is de adult groep er én die wordt nu ingevuld met jammen op de djembé.

Het loopt lekker! We horen, al voordat we zelf naar het centrum gaan, dat er al gespeeld wordt. Zelfs zonder dat Zalingo er is, want die loopt op dat moment nog buiten de poort.

Isaac heeft alles al klaar gezet én is al begonnen met ritmes spelen. Er zijn ook al andere coaches aangeschoven. Waaronder degene die aankomende vrijdag gaat trouwen. Hij komt speciaal om te kijken of hij het leuk genoeg vindt om de kinderen vrijdag de dans te laten begeleiden met djembé. Hij heeft een hele tijd zitten spelen, was niet heel makkelijk voor hem. Nog niet gehoord of we welkom zijn op zijn bruiloft.

Er wordt heerlijk gedjembéd!

Van 09.00 tot 10.30 uur oefent Zalingo ritmes met ze, van makkelijk naar wat moeilijker. Er worden Rwandese liedjes gezongen met de djembé’s.

Er is nog een 2e gitaar opgeduikeld! Een jongen verderop heeft een gitaar en is nu terug in Shangi. Dit is een volwassen gitaar, stevig en zelf gemaakt, geen fabrieksproduct. Het duurt best even voordat Zalingo hem heeft gestemd. De stemmechanieken zijn geen knoppen, maar ingedraaide ronde ogen. Twee daarvan zitten zo moervast dat het met de hand niet lukt. Maar met een snel gehaalde spijker erin en dan draaien, lukt het wel. Er is vast lang niet op gespeeld, want er moet tussendoor ook nog steeds gestemd worden omdat een paar snaren steeds wegzakken qua klank.

Dus zijn er nu twee gitaristen.

En volgt er een mix van Rwandese liedjes én de liedjes die Zalingo de afgelopen dagen heeft gemaakt.

Er is zelfs even een danser die een liedje meedoet.

De mensen zijn het nog lang niet zat, maar we gaan er toch mee stoppen.

Maandagmiddag om half 4 kan iedereen weer komen.

De djembé’s verhuizen naar de tuin van Gerjanne, waar ze een paar uur in de zon kunnen drogen. Als een koeienvel namelijk nog vocht heeft, is de klank niet mooi. Gisteren was er niet echt zon en de klank van een aantal djembé’s zakt behoorlijk.

Hier moet de komende tijd wel mee doorgegaan worden. Bij de grote djembé van Zalingo duurde het 6 maanden voordat het vel droog was!

Inmiddels hebben we ook nog bedacht dat er planken aan de muur moeten in één van de lokaaltjes om ze goed op te bergen.

Nog iets voor het budget!

De middag is besteed aan lezen én weer een prachtige wandeling. Langs een aantal huisjes van de kinderen.

Mijn eigen woonplek was vooral geweldig op de motor. Voor wandelen was het niet zó spectaculair. Maar bij Gerjanne is het echt heel mooi! Ik kan het niet zo goed beschrijven, de gemaakte foto’s geven wel een beetje een idee, maar halen het niet bij de werkelijkheid.

Tijdens het wandelen krijgen we nog wat appjes van Zalingo. Die wilde naar Kamembe om schoenen te kopen. Maar is beland bij mensen die de public holiday (oogstdag) aan het vieren zijn. En is daar uitgenodigd. Dus dat is ontzettend leuk voor hem! Op zijn beurt is hij daar mannen én vrouwen aan het motiveren om maandag te komen spelen op de djembé.

Goed bezig is die!!

Nog even en hij gaat hier wonen!

Morgen is de Sport-en Speldag voor rond de 300 kinderen. Idee is om bij de start op het voetbalveld een demonstratie te geven met de dansers erbij. Daarna kunnen kinderen dit als een activiteit kiezen.

Aansluitend hieraan is er nog een nazit met alle coaches.

Heel benieuwd hoe het morgen allemaal gaat! We denken dat we het qua organisatie goed hebben bedacht……

Marita

Monique je bent er maar druk mee?.
Je bent zó enthousiast over wat er allemaal gebeurd! Je blijft genieten!
Groetjes Marita.