monique-in-rwanda.reismee.nl

Djembé2023 Onverwacht ja-woord

Wat een leuke dag was het vandaag!

Alle dagen zijn al leuk geweest, maar vandaag was nog leuker!

Vanmorgen zijn we naar de markt geweest. Net voordat we wilden vertrekken, hebben we nog even geluisterd naar het lied dat Zalingo heeft gemaakt. Zo gaaf!

We wilden beginnen vandaag met het lied aanleren, maar het liep een beetje anders.

Als de kinderen binnen druppelen, kunnen ze altijd eerst buiten vrij spelen.

Dus vanmiddag waren er een paar kinderen aan het djembeën, anderen waren aan het schommelen. De badmintonrackets die we buiten hadden gelegd, waren niet echt in trek.

Toen Gerjanne wat andere materialen nog neerlegde op het gras, waaronder bekers en bordjes, gingen een aantal kinderen “koken”. En vandaar uit wilden de kinderen een bruiloft spelen.

Ge-wel-dig!!

De hele ceremonie werd eerst tot in details door de kinderen voorbereid! Een bruid en een bruidegom nodig. De bruid was snel gevonden, de bruidegom duurde wat langer. De eerste bruidegom zei de bruiloft af! Een paar mogelijke bruidegommen waren al “getrouwd”. Maar toen we een bruidegom beloofde dat hij daarna op de gitaar van Zalingo mocht, ging hij overstag.

Het was een geweldige bruiloft, check even mijn Facebook voor de foto’s. Er waren dansers, er was een band (Zalingo met 3 kinderen) twee meiden hadden het eten gemaakt, er waren gasten, kadootjes, een oude man met een hoed (die is bij elke bruiloft), en een Master of Ceremony, coach Didier. De hele ceremonie werd nagespeeld!

Het hele middagprogramma van rekenen en Engels kwam te vervallen hierdoor. Go with the flow, geweldig rollenspel was het.

Daarna hebben we de kinderen het lied geleerd! In het Engels is de tekst: stand up, like a tree, tall and free. Can you see the leader you will be.

Voor Engels hebben we het lied de wielen van de bus uitgebreid. O. a. met beroepen: de buschauffeur stuurt van links naar rechts, de verkoper verkoopt een snoepje, de politie-agent stopt de bus, de passagiers stappen in en uit.

Morgen maar eens kijken of we dat ook kunnen gaan uitspelen.

Uiteraard allemaal begeleid door Zalingo met gitaar.

Die geniet ontzettend hier! Het leven is voor hem hier meer relaxt dan in Kigali. Wat ik helemaal snap.

Eind van de middag hebben we alle djembé’s voor het centrum gezet. Een aantal studenten van de adultgroep waren al op de hoogte en voor de rest hebben we mensen van de straat gehaald.

Er is lekker gejamd en gezongen! Jonge studenten, de oudere buurvrouw van de overkant, de buurman, coaches en hun vrouwen samen in de djembékring.

Hoe leuk is het om met mensen die je niet kent of misschien niet zo leuk vindt, toch samen even muziek te maken.

Ze willen morgen weer! Maar morgen is er ook voetbaltraining en daar willen de coaches én Zalingo graag naar toe. Dus …….wordt het vrijdagmorgen.

Marloes

Wat geweldig!! Jaloers op deze dag!

Evelien

Wat een onuitwisbare geweldige sensatie Monique! Een feest!!

Lian

Een super dag ?

Diana

Wat een gave dag, één om jaloers op te zijn!

Fred

Muziek is nog steeds verbindend: iedereen heeft wel ergens een gevoelige snaar zitten. Fijn om te lezen dat de donatie zoveel plezier geeft?