monique-in-rwanda.reismee.nl

Djembé2023 Eerste djembé dag

Eerste dag bij Gerjanne.

We ontbijten op tijd en dan gaan we een rondje doen in het dorp.

Eerst naar de timmerman. Gerjanne wil een grotere eettafel en kistjes om speelgoed in op te bergen. De kistjes worden multifunctioneel want ze kunnen ook ingezet worden bij rollenspel, winkeltje bijvoorbeeld.

De foto’s staan al op Facebook! Ik kom uit een timmermansgezin, dus de machines, het hout en al het zaagsel roepen mooie herinneringen op. De timmerman laat zijn kinderen ook rustig zelf dingen maken en zijn gereedschap gebruiken. De houtschaaf en de grote zaag mogen ze gewoon gebruiken. Ik kijk een tijdje bij Yves, die netjes met een verstekhaak, zaag en rolmaat bezig is. Naast hem staat al een keurig krukje wat hij heeft gemaakt. Verderop zijn twee jongens met een joekel van een zaag bezig op een hoge houtinstallatie. De een staat bovenop, de ander op de grond.

Daarna een brief afgeven én door naar de kleermaker. Dan thuis een bakje koffie en lunchen.

En daarna aan de slag in het centrum.

Zalingo heeft er heel veel zin in en wij ook!

We zetten niet gelijk alle djembé’s voor het grijpen, Zalingo gaat tijdens de inloop op zijn eigen djembé spelen en zoetjes aan lopen er kinderen de tuin in en kunnen op zijn djembé al even proberen.

En zo halen we steeds wat djembé’s erbij. Ze vinden het allemaal héél interessant.

Als de meeste kinderen een tijd hebben gespeeld, haalt Gerjanne een groep op om binnen te oefenen met Engels en rekenen. Met spelletjes uiteraard! Ze heeft de 1e blokken van het rekenen en Engels bekeken, wat gaan ze in die units leren.

Bij Engels gaat het om de beroepen, bij rekenen om de vrienden van 10 en plus-/minsommen en de getallenrij tot 2000! En daar dan ook al in rekenen. Pittig, hoor! En de tafels. Die gaan ze oefenen door tijdens vrij spel met schommelen in sprongen te tellen. Na 10x duwen, wisselen.

En daarna wisselen we de groepen.

We zien nu al leuke resultaten van het djembeën. De groep die binnen aan de slag gaat, is rustig en betrokken bezig met hun spel. De energie is al in de djembé gaan zitten, ze zijn ontspannen en hun hoofden zijn even leeg genoeg om nieuwe informatie op te pikken. Dat is al geweldig!!

Bij de djembégroep oefenen we verschillende basisritmes. En Zalingo geniet en leert ondertussen wat leerkrachtvaardigheden.

Gebruik van een stiltesignaal, het drummen eerst auditief ondersteunen met het uitspreken van woorden (poem poem pa). Als je dat kinderen ook laat zeggen, pakken ze het beter op. Later kunnen ze dat playbacken en nog weer later er alleen nog in hun hoofd aan denken. Ik doe met het jongetje naast me voor hoe dat dan gaat. En die pikt hierdoor het ritme wél op! Oh ja, dat werkt, is zijn reactie.

En past dat gelijk toe, net als Isaac en Mutuyoba die als coaches meedoen. Er zijn grote verschillen in de groep én dus leg ik uit dat je de kinderen die het lastig vinden een basisritme laat spelen en de kinderen die al meer kunnen daar een moeilijker ritme doorheen.

Als een kind iets even moet oefenen, zijn de andere kinderen stil. En gaan dan niet op eigen houtje iets zitten trommelen.

Elke tip die ik geef, pakken Zalingo en beide coaches goed op!

Om Engels te oefenen, betekenis en uitspraak zingen we Engelse liedjes terwijl Zalingo begeleidt op de djembé. Wordt het lekker swingend van!

Bij het gezamenlijk afsluiten, vragen we de kids wat ze ervan vonden. Enthousiaste reacties! Een aantal kinderen willen weten hoe Zalingo de djembé heeft gemaakt. Hij legt al vast kort de stappen uit van boom zagen, uithollen tot het schrapen van het vel. Morgen kan hij dat met de foto’s en filmpje nog beter uitleggen voor wie dat wil.

Als de kinderen naar huis zijn, komt Modeste de timmerman het 1e kistje laten zien. Eerst is Gerjanne hem even kwijt. Hè, hij was hier toch net! We vinden hem op de

schommel. Die hij zelf heeft gemaakt.

Natuurlijk wil hij ook even djembé spelen en blijkt dat goed te kunnen. Er ontstaat een plannetje om ook met de volwassenen op een avond djembé te gaan spelen.

Nu hij er toch is, vragen we hem ook om 10 djembékrukjes te gaan maken. 5 kleine en 5 grote. Want alle krukjes zijn bezet op de Sport- en spel zaterdag. Kunnen ze gelijk net wat geschikter voor djembé gemaakt worden. Er wordt druk gemeten en overlegd, hij zegt dat ze vóór zaterdag klaar zijn. Qua budget moet ik nog even kijken of het helemaal uitkan. Maar ze zijn wel echt nodig!

Er zijn nog meer plannen ontstaan: ritmes met Engelse woorden ondersteunen, demonstratie tijdens Sport-en Spel én eind van volgende week wellicht een optreden bij de bruiloft van één van de coaches. De dansers waren al uitgenodigd, het idee is nu om een aantal van de betere djembéspelers dit te laten begeleiden.

Zalingo heeft zijn gitaar helaas niet meegenomen. Van Papa Diouf (onze VSO Director) heeft Gerjanne veel speelgoed en spelletjes gekregen, waaronder een kindergitaar. Die is gauw gestemd!

Benieuwd wat er morgen weer gaat gebeuren!

Marloes

Wat een leuke resultaten al! Duidelijk niet voor niets, die djembés ?