monique-in-rwanda.reismee.nl

Ge.....lukt!!

Ongelofelijk! Het is gelukt!!

Nadat ik 9 dagen geleden mijn blog had gepost, kwamen er het weekend daarna achter elkaar 8 bijdrages binnen.
Er zijn nu 21 sponsoren die een bijdrage hebben geleverd.

Er is nu genoeg geld voor 10 djembés, transportkosten om ze met de bus naar Shangi te vervoeren, reiskosten voor Zalingo en verblijfskosten voor hem voor 2 weken.

Het is G E W E L D I G!
Bedankt, bedankt, bedankt, bedankt, bedankt, bedankt, bedankt, bedankt, bedankt, bedankt, bedankt, bedankt, bedankt, bedankt, bedankt, bedankt, bedankt, bedankt, bedankt, bedankt, bedankt!

Afgelopen maandag is Zalingo gelijk begonnen met het kopen van materiaal en het slijpen van de benodigde gereedschappen.
Ik krijg een "ondersteboven" filmpje van het slijpen. Ik heb geprobeerd het filmpje te draaien, maar dat lukt me niet. Het is vanwege het ondersteboven niet helemaal goed te zien, maar er zit iemand met 2 stokken in 2 halve bollen, bedekt met as, te prikken en wakkert zo een vuurtje aan. Een soort van blaasbalg dus. Daar wordt het gereedschap heet gemaakt en vervolgens geslepen. Een hoefsmid idee krijg ik er van.

Het vinden van hout (stukken boomstam) is niet gelukt in Kigali, hij moet hiervoor naar Musanze (90-100 km verderop) reizen.
Later zegt hij dat de regering in Kigali alle activiteiten die niet passen bij de nieuwe milieubeschermingswetten heeft verboden.
Oei........ ik hoop niet dat we nu verantwoordelijk zijn voor illegale houtkap?!
Ik hoop maar dat het alleen geldt voor Kigali en omgeving en dat het in Musanze wel mag? Ik ga dat natuurlijk nog even navragen.
Maar het kwaad is al wel geschiedt, zoals je hieronder kunt lezen.

Dinsdagavond krijg ik bericht dat het zwaar werk was, dat hij nu erg moe is en gaat slapen.
Op woensdagochtend krijg ik allemaal filmpjes van Zalingo die onderweg is naar Musanze.
Zalingo in de bus, Zalingo naast de bus, Zalingo bij een meer, Zalingo op een motor, Zalingo op de hangbrug lopend naar het woud.
Hij neemt het bloedserieus, op alle filmpjes heeft hij hetzelfde serieuze gezicht. Een lachje kan er niet vanaf.

Van mijn team ontving ik ook vaak foto's en filmpjes met hele serieuze gezichten, die weten inmiddels dat ik ze liever lachend zie.
Maar goed, Zalingo heeft een opdracht en die gaat hij uitvoeren, links- of rechtsom.

En dan op donderdag krijg ik een filmpje van het meten van een stuk boomstam én een filmpje van een hele lange omgehakte boom die ook al in stukken is gezaagd. Het is gelukt, er is hout gevonden! Het was wel heel duur, zegt hij. Details hierover weet ik nog niet.
Maar dit is echt het begin van de djembés.

Zaterdagmorgen doe ik een berichtje naar Zalingo om te vragen hoe het met hem gaat. Hij is terug in Kigali voor werk en gaat maandag weer die kant op. Ik vraag me nu af of de boomstammen nog steeds in Musanze zijn.... daar lijkt het wel op.
En dan komen er 's avonds ineens een aantal foto's op de app. De boomstammen zijn veranderd in de ruwe vorm van djembés!
Ze staan keurig op een rijtje naast elkaar.
Met kippenvel kijk ik ernaar, er worden echt djembés voor ons gemaakt, met de hand, op de traditionele manier! Ik vind het zó gaaf!

Een djembé wordt gemaakt door een stuk boomstam uit te hollen en te bespannen met een geitenvel. Of een koeienvel. Een luipaardvel kan ook.... maar dan is het óók (weer?) illegaal. En die wil ik natuurlijk helemaal niet!
Het vel wordt met ringen en een touwbespanning op de djembé bevestigd.
Voor wie wil zien hoe dat gaat, hier een linkje van een filmpje https://www.youtube.com/watch?v=aLeede5z1vQ uit Ghana.
En als het je dan net zo vergaat als mij, verdwaal je daarna in nog meer leuke en gave djembé filmpjes.

Ok, Monique! Terug naar het onderwerp!
Wil nog 2 mensen even noemen.
Ik ga regelmatig bij Mathilde langs voor een massage (elke keer weer genieten!) en deze keer staat er ineens een klein schattig djembétje voor mijn neus! Mathilde drumt bij Flevo Sticks en heeft deze een tijdje gebruikt om ritmes op te oefenen. Maar hij is eigenlijk veel te groot voor volwassen handen en nu mag ik hem hebben!
Super leuk! Ik ga zeker proberen deze in mijn backpack mee te nemen, volgestopt met ondergoed en sokken, denk ik.
Voor de kleintjes bij Twiga dukina.
Ze heeft ook een filmpje opgenomen én ik moet plechtig beloven die alleen voor eigen gebruik te houden, maar nu heb ik naast "appel, appel, sinasappel, peer" (of was die nu van gitaarles...?) en "hokus pokus pilatus pas" ook "Bas bas op de rand", "kooooffiekopje" en "Hé meneertje, doe je lekker mee?. Haha, snappen jullie het nog?
En Jelle heeft me een fysieke djembé aangeboden. Dat aanbod heb ik af moeten slaan, simpelweg omdat die niet in mijn backpack past én dan als extra bagage mee zou moeten. Wat weer 60 euro kost en daar dan dus weer een sponsor voor gevonden moet worden. Dus helaas, maar het aanbod waardeer ik zeer!

Over 3,5 week vlieg ik.
Ik ben nu bezig om de gedoneerde voetbalschoenen, gekregen via "ome" Joop en "tante" Mar" uit Heerenveen te ordenen.
Even kijken of die deze ronde meegaan of met de volgende bezoeker voor Gerjanne. Want bij haar ouders staat nog sportkleding van Mieke en vrienden van haar hebben ook nog spullen die naar Rwanda kunnen.

Foto's (wel hier) en filmpjes staan op mijn Facebook.
Ik laat weer van mij horen als er djembé nieuws is!

Fijne zondag nog allemaal!








https://www.youtube.com/watch?v=aLeede5z1vQ&t=7s

Reacties

Reacties

Yvonne

Super!
Aanstekelijk enthousiasme!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!