monique-in-rwanda.reismee.nl

Tijd voor actie: ik gooi alvast een djembé (lees een balletje) op

Vier weken thuis. Anderhalve week na thuiskomst heb ik het volgende ticket geboekt. Voor de zomervakantie. Nu voor vier weken. Ik wil graag langer meedraaien bij Twiga dukina én met de kinderen werken aan iets waar ze, als school weer begint, profijt van hebben. Wat meer tijd doorbrengen met Elie én misschien iets voor/met de straatkinderen van Jean Bosco, Devine en Alexi doen. En tussen die activiteiten door nog wat meer cultuur en natuur van Rwanda beleven. Dit gezegd hebbende, door naar waar ik het eigenlijk over wil hebben.

k ga in deze blog een aantal dingen samen laten komen, met hopelijk een goede opbrengst!

Voordat ik terugging naar Rwanda, hadden wij op school een paar weken geweldige djembé workshops van Moustapha Seck. En noem het toevallig, maar dat bestaat niet, toch?
Want…., de vorige keer dat ik naar Rwanda ging om daar te gaan wonen en werken als vakdeskundige in het onderwijs (2019), hadden mijn collega's (op de Horizon) een djembémiddag georganiseerd als afscheidscadeau. Ik weet nog steeds niet hoe ze het gedaan hebben, maar 's middags moest ik mee naar een leegstaand lokaal en daar stonden ineens 30 djembé's!
Die waren, langs mijn lokaal, de school in gesmokkeld en met Moustapha had ik vervolgens met alle groepen een geweldig djembé feest.

Nu, dus vóór mijn reis 6 weken geleden, hadden we op mijn huidige school 4 weken lang djembéworkshops voor alle groepen, met ….. Moustapha!
Als Senegalees én komend uit een griot familie (een familie uit West Afrika met dichters, lofzangers en muzikanten) kan hij met een groep een ongelofelijke sfeer neerzetten waar de energie van afspat. Daar hebben we allemaal ongelofelijk van genoten!

Bij Gerjanne, op de sport- en spel zaterdag van Twiga dukina, is er 1 djembé. Er is altijd wel een kind dat erop speelt. Maar........... dat betekent ook dat er maar 1 van de 300 kinderen daar dan mee kan...... er ging al iets borrelen bij mij.
Tijdens de Playful Foundational Learning , het ondersteunende programma dat Gerjanne draait voor een kleinere groep kinderen, is er ook altijd wel eentje die een tijdje op die djembé ging trommelen.
Ik heb een groepje jongens de filmpjes van onze workshops laten zien en die vonden ze mega interessant.

Ik maakte foto's en filmpjes van deze kids én stuurde die naar Moustapha. Met de opmerking dat hij ook maar een keer mee moet naar Rwanda om daar met de Twiga dukina kinderen workshops te doen. Hij reageerde best positief....

Ondertussen ging mijn hoofd steeds meer borrelen.......

In Nederland volg ik bij de AVES-dag (studiedag van de scholenstichting) een workshop over kansengelijkheid. Met .... alweer..... een djembé workshop. Nu niet met Moustapha, maar met Jelle Roeper. Die nog eens de rol van cultuur aanstipt om talenten van én vaardigheden bij kinderen te ontwikkelen én nog eens bevestigt waarom ritme en zingen zo belangrijk zijn: sociale binding, welzijn, stress verlagend, stimuleert oxytocine (het geluksstofje), vergroot empathisch vermogen, goed voor bloedsomloop en concentratie.

Allemaal input tot nog meer geborrel!

Hoe maak ik dat geborrel nu tot iets concreets?
Nou, ….1 djembé is natuurlijk niks. Daar kun je geen workshops mee doen.
Dus..... hoe gaaf zou het zijn als je meer djembés tot je beschikking hebt. Ondertussen weet ik van Moustapha dat het geen djembé is, maar een doundoun. Die lokaal bij Gerjanne in het dorp is gemaakt. Leuk! Dat betekent dat ze er meer kunnen maken!
Maar een doundoun is er om djembés te begeleiden, dus wil ik ook djembés!
En ik zie al voor me dat er elke zaterdag, naast de sport, dans en spel, ook muziek gemaakt kan worden.
Dus hopelijk is er iemand te vinden die wekelijks met kinderen ritmes kan inoefenen.

Gerjanne bespreekt het idee met haar coaches.
In Rwanda is een doundoun of djembé er vooral in combinatie met traditionele dans én niet als instrument op zichzelf. Ik stuur de filmpjes van de workshops van school én Moustapha stuurt me wat filmpjes van zijn familie en zijn bands, zodat ze kunnen zien hoe je muziek maakt met alleen drums. Zodat ze er een idee bij krijgen.
Isaac (hoofd coach) zegt dan: "Als Monique ons wil helpen om drums te krijgen, dan kunnen we geen nee zeggen. De drums/djembés kunnen ons helpen in ons programma met de kids (doordeweeks). Zeker als het goed is voor hun cognitieve ontwikkeling. Ondertussen kunnen we blijven zoeken naar een leraar voor de zaterdag".
Isaac kan een beetje drummen, dus die kan dat in eerste instantie wel begeleiden.

Het geborrel is nu bijna een vulkaan die op uitbarsten staat…….

Om Moustapha mee te nemen naar Rwanda, is wel een beeeetje kostbaar...... dus ben ik aan het proberen via Landry of andere Rwandezen iemand te vinden die daar een paar workshops wil doen in de zomervakantie. In het "slechtste" scenario ga ik in de zomervakantie met Isaac de workshops van school hier, daar met de kinderen nadoen. Volgens mij moet dat lukken met de tips die ik heb gekregen. Youtube filmpjes ook helpend, bij gebrek aan beter.
Ondertussen zijn we in Rwanda ook op zoek naar mensen/bedrijven die betaalbare djembés voor ons kunnen maken.
Het liefst lokaal gemaakt zodat het geld ook weer in de community terecht komt.

En nu ben ik weer aangekomen bij het begin van deze blog….. waarschijnlijk voel je het al aankomen.

Goede opbrengst ……..op zoek naar centjes …… en daar heb ik mijn netwerk bij nodig.

WIE HELPT MEE om djembés voor Twiga dukina te krijgen?
Om een idee te geven, een doundoun kost 15.000 Rwfr (zeg maar 15 euro) én een djembé tussen de 15.000 en de 80.000 Rwfr (80 euro). Die van 15 euro zijn wél heel erg klein, die van 80 euro héél erg groot, dus het zal wel ergens in het midden uitkomen. Afhankelijk van het geld dat ik bij elkaar krijg, kunnen we er dan een aantal gaan laten maken. En het liefst hoop ik zoveel geld op te halen dat ik in de vakantie een Rwandese drummer mee kan nemen die kant op. En een bedrag (of iets periodieks) zodat er ook een leraar betaald kan worden die wekelijks met ze aan de slag kan. Want dat zal hoogstwaarschijnlijk dan iemand zijn die anders op de zaterdag als driver, bewaker óf werkend op het land zijn geld verdient. De coaches op de zaterdag krijgen 10.000 Rwfr (10 euro) per maand.

Ik deel met jullie mijn eigen bankrekeningnummer, NL31 RABO 0346 5812 73.
Met daarbij de belofte dat, mocht het niet lukken om goede djembés en/of een drumcoach te vinden dat ik het geld naar je terugstort. Je gift gaat rechtstreeks naar deze actie en verdwijnt niet ongevraagd in iets anders voor Twiga dukina. Tenzij je aangeeft dat je dat ook oké vindt.
Het kost me wel wat tijd, streven is om in augustus djembé’s te hebben, maar kan niet garanderen dat het lukt. Soms heeft het een lange adem nodig en dat geldt zeker in Rwanda.

En natuurlijk hou ik je op de hoogte van deze actie!
(foto's bij dit verhaal zijn te vinden op mijn Facebookpagina)

Fingers crossed dat dit gaat lopen…….

Reacties

Reacties

Linda

Topactie Monique!

Yvonne Geelhoed

Super hoor. Ik zal sponsoren

Yvonne

Topper! Laat maar lekker borrelen, of beter nog; het stroomt!
En let op; nu gaat het geld stromen.....

Fred

Ik zal zeker zo’n goed plan sponsoren. Ik ben er zeker van dat het je gaat lukken. Ik zal het bedrag meteen overmaken.
Succes Monique!

Tineke

Ik steun je met dit mooie initiatief

Daniëlle

Wat een geweldig plan! Een Moniqueplan! Ik doe mee!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!