monique-in-rwanda.reismee.nl

Jarig in Rwanda

Jarig in Rwanda!

Als ik mijn kamer uitkom om naar de badkamer te gaan, is de deur van de woonkamer dicht. Ik registreer dat wel als ongebruikelijk maar start mijn wastafelritueel.

Terwijl ik daar nog volop mee bezig ben, komen de Rwanda ladies al voor me zingen. Ik krijg een feesthoedje op én een medaille opgespeld. De roltoeters rollen wel maar maken geen geluid, haha.

De woonkamerdeur was natuurlijk dicht omdat ze er vlaggetjes aan het ophangen waren én een Happy birthday slinger.

Bedankt, ladies!


Rebecca komt even later ook zingend binnen met Finn en ontvang ik ook van hen de felicitaties. Ondertussen ook via Whatsapp en Facebook, altijd leuk.


Na het ontbijt gaan Gerjanne en de Fynn foundation de ouders van Ernestine en Erike bezoeken. Mieke doet de was (én de mijne)! Fijn! Ik duik in mijn boek, Daar waar de rivierkreeften zingen. Plan was om die te lezen en dan hier te laten, maar ik kom helemaal niet aan lezen toe.

Met Nine, Joa en Marloes doe ik even een videobelletje op Whatsapp en word ik toegezongen. Nog een paar dagen, dan kom ik jullie weer knuffelen, hoor!!

Mijn feesthoedje heb ik al weer een tijdje afgezet, maar als Finn terugkomt van het bezoek, is het eerste wat hij doet, mij dat hoedje weer opzetten.


Na de lunch gaan we naar het Twiga dukina centrum.

Finn en Mats leren de kinderen daar een uitklaptekening maken. Nadat Gerjanne Rebecca en Stefan het centrum heeft laten zien én we met de kinderen nog 2 kringspelletjes hebben gedaan, vertrekken ze naar Karongi.

Een half uur later staan ze weer voor de deur! Ze weten niet precies hoe ze terug moeten naar de hoofdweg en na hun ervaring van gisteren durven ze er niet op te gokken. Gerjanne rijdt met ze naar Adolph (haar motordriver) en die rijdt met ze mee naar de hoofdweg én neemt dan een motor terug.

Ondertussen zijn wij met Isaac begonnen met de kindergroep die elke middag in het centrum komt. Vandaag zijn er maar 8, het is een public holiday, ze hoeven niet naar school. Door middel van allerlei spelletjes worden allerlei vaardigheden getraind: vandaag zag ik hamertje tik (voorbeelden namaken) halli galli, een soort rekenduplo én als afsluiting speelden we een rekenspel met dobbelstenen en doppen. Ondertussen kwam ook de volwassengroep binnendruppelen. Die startten met een vragenspel dat Mieke had meegenomen.

Gerjanne en ik deden nog iets met muziekinstrumentjes en ritmes.

De kids naar huis, morgen willen ze een liedje leren, zeggen ze.

De volwassengroep gaan aan de slag met hun eigen opdrachten. En wij helpen met de uitspraak of met het zoeken naar de goede letterclusters in Kinyarwanda.

We ronden gezamenlijk af waarbij Gerjanne ze laat vertalen van Engels naar Kinyarwanda. Wij zien deze groep nu niet meer, zij komen vrijdag weer en wij vertrekken hier donderdag.


Ik begin beetje in te storten, blijkbaar was het allemaal toch heel intensief. Mieke en Gerjanne regelen nog van alles in huis, ik mag in mijn boek lezen. Ben natuurlijk wél jarig!

Als verrassing eten vanavond Isaac, Ombeni en Mutayoba mee. Ombeni maakt ifriti op een vuur van houtskool en dus heb ik weer eens een keer patat op mijn verjaardag. Er wordt voor me gezongen én ik krijg zelfs een kado! Een leuk kinderboek met het ABC van Rwanda.

Ombeni gaat daarna weg en Mieke naar bed. Die stort nu een beetje in.

Ik ben weer opgekrabbeld en met zijn vieren praten we nog na.

Gezellig allemaal, bedankt voor deze verjaardag in Rwanda!’



Reacties

Reacties

Willemien

Van harte proficiat Monique!
Veel plezier nog.

Daniëlle

Bijzondere verjaardag gehad! Dat ga je niet snel vergeten. En patat gegeten…je bent gek op aardappels vertelde je laatst! ;-)

marjolein

Hoi Monique, Van Hare Gefeliciteerd met je verjaardag.Leuk dat ze het met je delen.Jeschrijft erg leuk.Nog een paar fijne dagen en goede terug reis. groeten van ons.

Evelien

Gefeliciteerd Monique??

Ook weer heel bijzonder!
Goede thuisreis gewenst, wat een indrukken weer!

Wil

Toffe verjaardag daar;))). Bijzonder in Rwanda. En een goede reis!!

Monique

Nog gefeliciteerd ???

Anita vd V

Monique van harte ? gefeliciteerd!?

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!