monique-in-rwanda.reismee.nl

Rwanda ladies reisplan!

Terug van een dagje met Gerjanne en Mieke bij Kas van Kaat in Zwolle (leuke locatie!) om onze reisplannen te bedenken.
Gerjanne is sinds zondagavond in Nederland, Mieke is met de trein vanuit Nijmegen gekomen.

Gelijk maar even wegtypen, want mijn hoofd zit vol en als ik dat nu niet wegschrijf, blij ik daar maar mee bezig.
Wegtypen is ordenen, ordenen is mijn hoofd leegmaken, dingen regelen en dan weer over tot de orde van de dag.

Typ dit nu voor de 2e keer, want ik wilde even tussendoor iets checken, heel mijn verhaal weg! Argh! Nou, nog maar een keer dan.

Plan was om vandaag koffie te drinken, wandelen, bijkletsen, lunchen, plannen maken en Gerjanne wilde met Kas van Kaat in gesprek over haar tassen die ze in Rwanda samen met de kleermaker uit het dorp ontwerpt en maakt om geld binnen te halen voor haar activiteiten van Twiga dukina. (Lange zin!!)
Alles gelukt, behalve het wandelen. Na al dat bijpraten blijkt het al ver in de middag én Mieke moet nog weer terug en Gerjanne heeft nog andere afspraken. Maar geeft niet! We hebben een soort van richting voor mijn 2 weken.

Ik ben nu eigenlijk héél blij dat KLM vorige week mijn vlucht annuleerde. En dat we besloten niet een dag later te gaan, maar om te boeken naar een dag vroeger. Want nu heb ik 2 hele weekenden in Rwanda én dat maakt het plannen een stuk makkelijker.
Het worden geen toeristische tripjes, maar gewoon weer even ruiken aan mijn leven van toen.
We willen namelijk meedraaien bij het project van Gerjanne en zaterdag is daar een belangrijke dag: sport- en speldag voor 300 kids.
En ik wil Elie ontmoeten én die wil heel graag dat ik zijn gezin ontmoet, dat moet ook in een weekend. Want dan is hij bij zijn gezin.
Elie was, net als ik DTA en wij hebben heel veel samengewerkt. Rwandese vriendschap, wat eigenlijk niet kan tussen man en vrouw, maar omdat we collega's , kon het wel. Inmiddels werkt hij niet meer voor VSO, het BLF-project is afgeschaald. Nu werkt hij als leraar Engels voor een Rwandese internationale school. Van maandag tot donderdag is hij in Kigali, van vrijdag tot zondag in Kaborondo.

Mieke wil in ieder geval kijken bij Emannuel, die in haar team zat. Hij woont in Kabarore, waar zij en ik allebei ook hebben gewoond. En werkt nu voor een andere NGO. Ze wil daar gaan kijken en evt paar dagen meelopen. Ik ken Emmanuel niet, die was al weg bij VSO voordat ik daar kwam. Maar heb wel contact met hem via Facebook.

Dus... het plan is nu. Donderdag 20 april vliegen, laat in de avond aankomen, overnachten in Kigali. Volgende dag daar dingen regelen en door naar Kayonza of de volgende dag (altijd slag om de arm houden,he!). Daar zit het VSO office waar ik met Elie en zijn team veel heb gewerkt en we meetings met andere teams hadden in Silent Hill hotel.
Vanuit Kayonza kunnen we diverse kanten op. Naar Kabarore (uur met de bus) om daar langs onze huizen te lopen, de winkeltjes en/of de markt, misschien een school. Kennen ze ons nog? Zit Anna in haar winkeltje? Samosa eten? Er komen steeds meer details, herinneringen, gevoel bovendrijven tijdens dit getyp. Wees gerust, ga ze nu niet allemaal met je delen.
Naar Kaborondo, op bezoek bij Elie en zijn gezin (is 20 minuten met de bus vanaf Kayonza).
Misschien nog wat teamleden ontmoeten die nog in de buurt zijn daar?

Dan in de loop van de week terug naar Kigali. Koffers oppikken én dan naar Shangi (6 uur met de bus).
Logeren bij Gerjanne en meedraaien in haar project. Wandelen daar, wie weet een schoolbezoek, wie weet naar Seth, de Duitse man die afstamt van de Duitse ontdekkingsreiziger Richard Kandt die heel belangrijk was voor Rwanda. Hij woont in het huis van Kandt, op een prachtige plek. Alsof je even in de film Out of Africa zit.
Plan is om alle activiteiten van de week mee te doen, in ieder geval de Adult Literacy op vrijdag en de sport- en spel op zaterdag.

Aan het eind van die week moet ik weer terug naar Kigali, omdat ik op zaterdag dan weer terug vlieg.
Ik ben nu al jaloers op Mieke, die 6 weken tijd heeft om te reizen.

Komende weken zie ik Gerjanne in ieder geval nog een paar keer. Ze gaat 2 presentaties geven, even kijken of ik nog aansluit.
En...... we gaan vrijdag 14 april de handtekeningen zetten onder de oprichtingsakte van Stichting Twiga dukina Nederland.
Waarna Gerjanne de 15e terugvliegt.

Nog 1 dingetje schiet me te binnen. We gaan voor Gerjanne natuurlijk extra koffers meeslepen, die hopelijk goed gevuld zijn. Ze is op zoek naar nog goede voetbalschoenen in alle maten én smartphones in goede staat. Dus..... heb je iets liggen, geef me een seintje.

Zo! Verhaal op getypt, hoofd is weer leeg.

Fijn weekend allemaal en tot de volgende blog!

Reacties

Reacties

Marloes

Klinkt als plannen voor veel langer dan 2 weken haha!

Silvia

Mooi weer, de plannen, de samenwerking, de energie die dat geeft, veel.plezier en succes met de voorbereidingen!

Karin

Wat spannend allemaal, alleen al het plannen en of het allemaal zal lukken! Veel voor pret, niet teveel stress gewenst!

Jolanda

Monique wat een mooi vooruitzicht zeg ! Je gaat vast weer genieten van alles... !Misschien je oproepje ook op Facebook zetten ( de voetbalschoenen en mobieltjes?)

Lian

Wat een plannen, dat het allemaal mag lukken met veel plezier en geniet van alles en vooral met elkaar

Marita

Nou Monique, weer heel veel plannen! Wat een energie spreekt er uit je verhaal! Hopen dat het allemaal zo gaat lukken!! Succes met de verdere voorbereidingen!!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!