monique-in-rwanda.reismee.nl

Prima dag!

Lekker dagje vandaag!

Zalingo is weer druk geweest met de moeders. Vandaag leerden ze een sluitinkje te maken aan een ketting of armbandje en weer een andere techniek van kralen rijgen.

De bedoeling was om ze om 11.00 uur alleen te laten en met Divine en Alexi te zitten om input te krijgen voor een Agakera Kids song. Maar de moeders zijn heel fanatiek en willen er niet mee stoppen.


Ik ben ernaast aan het werk met de router naast me. Teksten redigeren en schrijven voor de website en ik zit er lekker in, dus laat ik het voor nu maar.


De moeders hebben nu ook een coöperatie met elkaar, met een voorzitter, een penningmeester én een bankrekening! Ze hebben met elkaar geld gespaard, zo’n 200 euro al. Heel knap! Van dat geld is 8 euro naar het openen van de bankrekening gegaan. Met dit geld kunnen ze materialen kopen om de armbandjes te maken, hun manden van gerecycled plastic en de kleine schaaltjes van vlas. Ik heb de materiolen voor nu zelf gesponsord en laat alles hier achter.

Voordeel van deze groep is dat ze grotere orders kunnen aannemen. Als iemand 100 armbandjes in de kleuren van Rwanda wil, kunnen ze dat met elkaar doen.

Voor de schaaltjes en de manden heeft een organisatie uit Hongarije beloofd dat zij alles wat er is gemaakt, bij hun volgende bezoek kopen en meenemen naar Hongarije.


Als het bijna 13.00 uur is, vraag ik Bosco die naast me zit te werken, of we niet moeten gaan lunchen? Hij is de tijd vergeten.

Gelukkig hebben ze iemand in huis die schoonmaakt en kookt, dus het eten is wel klaar. We lopen gauw naar huis, snel eten én snel terug.


Vandaag kunnen we met de kids weer op de nieuwe plek aan de slag. Het is droog. Christine is al met ze gestart met voetballen. Ik maak een filmpje voor de plusklassen van AVES die waarschijnlijk geld in gaan zamelen voor de schommel.

En wat filmpjes van de kringspellen omdat ik ze heel erg leuk vind. Vooral de energie die er vanaf spat.


Daarna kan Zalingo met ze aan de slag.

Terwijl zij bezig zijn, overleg ik met Bosco over het idee om onze aanwezigheid af te sluiten met een presentatie. Het is ook goed voor de community om te weten wat we aan het doen zijn hier. Ze zien Bosco elke dag met mij door de buurt lopen én ze horen natuurlijk ook de djembé’s. Er zijn al mensen die op de poort kloppen omdat ze willen zien wat er gaande is. Die poort gaat natuurlijk open, mensen zijn welkom.


Om aan de activiteit van vandaag een einde te breien, is er besloten om een wedstrijd te houden. Hier gaan ze voor competitie en de beste te zijn. Het schoolsysteem is daar onder andere een voorbeeld van.

Ik besluit ervoor te zorgen dat iedereen zich een winnaar voelt. De criteria zijn goed drummen, uit volle borst zingen én genieten daarvan. Zo kunnen we iedereen punten geven. Want iedereen blinkt in ieder geval uit in één van die dingen.

En we mixen het winnende team (gewonnen met een halve punt) met het team dat 2e is geworden. En volgt er een 2e ronde. Daarna vertel ik dat iedereen beter is geworden! Want we geven nu iets hogere punten. Het winnende team en de 2e plekken drummen en dansen voor elkaar als een felicitatie.


Aan het begin van de avond hebben we weer een meeting om terug te blikken en vooruit te kijken. Wat de presentatie betreft, nemen we morgen een beslissing. Nu zal het een kleine presentatie zijn met zo’n 10 genodigden. Om de NGO aan de lokale leiders te laten zien en het schoolhoofd en de leerkracht te bedanken dat ze ons de kinderen hebben gegeven. Maar misschien besluiten we ook om het te verplaatsen naar de zomer en er dan een groter gebeuren van te maken.


Morgen geen djembé, de moeders komen voor hun laatste dag, de kinderen gaan morgen oefenen met dansen.

Wordt vervolgd.

Reacties

Reacties

Wil

Echt goed bezig Monique...en het doet ertoe. Mooi....

Evelien

Gelukkig weer opgeknapt en vol er tegenaan.👍🏽Goede energie Monique

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!