monique-in-rwanda.reismee.nl

Update Rwanda

Allereerst iedereen ontzettend bedankt voor alle reacties, via deze blog, via Whatsapp of in de wandelgangen.
Even leuk om te delen: een aanbod van een ouder om, mocht ik om de één of andere reden straks of later niet in mijn eigen huis terecht kunnen, bij hun te komen bivakkeren. Mijn antwoord ontlokt later paniek bij haar dochter thuis. "Mama, hoe kan je dat nu zeggen? Straks moet ik thuis ook nog leren!" Haha, nee hoor, Katja, maak je maar geen zorgen!
Het is zeker weten heel gezellig bij jullie thuis en als ik kom, kom ik voor de gezelligheid. Leren doe je op school!

Helaas heb ik niet nog meer zekerheid dan in mijn vorige verhaal, maar voel toch even de behoefte om weer wat weg te schrijven.
Nadat ik op verzoek van Gloria (Rwanda) mijn CV heb aangepast en ondertekend heb gemaild, evenals een kopie van mijn paspoort, met spoed!, blijft het vervolgens twee weken stil. Op een mailtje van Gregory (Rwanda) na, die me een week later verzocht om mijn CV aan te passen en naar hem op te sturen zodat hij deze even kon bekijken............... Ehm, Gregory? Je loopt achter, Communicatieproblemen? Eerste voorbeeld van bureaucratie? Ook hij wilde dit graag zo snel mogelijk.
Heb hem gemaild dat ik een week eerder al documenten had verstuurd naar Gloria en dat ik ervan uitging dat ze daar dus nu ook zijn. En mocht dat niet zo zijn, dan graag weer een berichtje, want ik stuur ze met alle liefde nog een keer.
Vervolgens...... weer doodse stilte.

En bij mij gaat het kriebelen en krijg ik een wat onbestemd, onrustig gevoel.
Ondanks alle hectiek van het afsluiten van het schooljaar en geloof me, het is 2 weken lang megadruk! Met gezinsviering, afscheid van directeur, liedjes instuderen en dirigeren, toneelstukje spelen, verkleedpartijtjes, schoolreisje naar Kameleondorp (dus beide films met de kids nog eens bekeken), nog weer afscheid van andere collega's, rapporten schrijven, rapporten bespreken, alle voetbalwedstrijden van de Leeuwinnen volgen, alle administratie op orde maken, musical van groep 8 bekijken, afscheidsavond van groep 8, overdracht naar nieuwe collega's, nog weer een afscheidsetentje van de directeur, lokaal en materiaal op orde maken én puinruimen omdat ik alles achter ga laten...... wil ik toch ook graag weten waar ik aan toe ben. Ga ik wel of niet naar Rwanda en wanneer zal dat dan zijn?

Hoe gaat mijn zomervakantie eruit zien? Weken van regelen? Want er ligt een lange waslijst klaar met alles wat dan nog geregeld moet worden en geloof me nog maar een keer, ook dat is heel veel. Studeren, trainingen bij wonen, beetje conditie nog opbouwen, medische keuring, pensioen, verzekeringen etc. etc.
Of kan ik er ook nog even tussenuit? Wat me ook wel weer even lekker lijkt, om bij te tanken voordat ik toch nog weer moet werken in Nederland, wachtend op vertrek. Bij deze gedachte moet ik Thailand ver weg duwen, want tjonge, ik heb gewoon heimwee!!
Dan wordt het waarschijnlijk een weekje Waddeneilanden of paar dagen citytrip: Amsterdam of Rotterdam....

Dus, vandaag er toch nog maar een mailtje aan besteed. Richting Heidi, de recruiter van VSO Nederland.
Met de boodschap dat ik wat onrustig word, en hoe het ermee staat.

Antwoord van Heidi: de documenten zouden nu moeten liggen bij de Education Board ter goedkeuring. Ze vraagt het even na en ontdekt dan dat Gregory t/m 19 juli op vakantie is. Dus is ze nu op zoek naar zijn vervanger. Heeft ook gevraagd hoeveelweken!het normaal gesproken duurt voordat er goedkeuring is.Weken! Ik heb nu al meteen in mijn hoofd dat 1 oktober dan ook vast geen haalbare datum is........
Verder gaat ze zelf vanaf donderdag ook 3 weken op vakantie, maar collega's gaan het verder overnemen.
Oh ja, en de training is 9, 10 en 11 augustus in de UK, zegt ze.

Oeps, dat is even schakelen. Betekent dat dan dat ik in plaats van naar het altijd gezellige Brabantse Boxtel nu naar Londen moet?
Haha, dat vind ik ergens een grotere uitdaging dan naar Bangkok, Arusha of Kigali vliegen.
Maar ok, wat moet....... dat moet.......

En verder heb ik een Nederlandse blog ontdekt van Roosanne die sinds oktober 2018 in Rwanda het project draait waar ik ook zal gaan werken. Zij heeft een paar leuke filmpjes van het project gepost die ik, voor de belangstellenden, onder deze blog zet. Om een indruk te krijgen.
Vanuit haar blog begrijp ik dat ze in oktober is gestart, na een maand pas een huis had met als extraatje een kakkerlakkenplaag, in plaats van Powerpoint presentatie maakt op rijstzakken én pas in maart echt met het project is gestart...... Oei, dat is 4 maanden later...... Haar laatste bericht is van maart 2019, ik hoop dat ik contact met haar kan krijgen om te horen hoe het er dan nu voor staat en hoe haar ervaringen zijn.
Van de door haar gedeelde filmpjes word ik ook weer heel enthousiast......!

Ben benieuwd wat jullie daar van vinden.

Over de werkwijze van VSO:https://youtu.be/uGE2cayHvEQ
Over het Building Foundation Learning Project:https://youtu.be/K-jrFJh7oYU
En over Strenghtening Education in Rwanda:https://youtu.be/eNKnxTkuJyg


Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!