monique-in-rwanda.reismee.nl

Day two


Redelijk geslapen, ondanks dat we eind van de avond in alle kamers buren kregen, inclusief een huilende baby. Ik krijg wat last van mijn rug door het matras. Vanavond het andere bed proberen. Luxe met 2 grote bedden in je kamer.

Om 07.00 uur ging de wekker en ben er maar gelijk uitgegaan om mijn oefeningen te doen. Om 08.15 uur ontbijt in de bingaloo. Zo noemen ze hier de tuin met overkapte zitplaatsen.


Gisteravond hebben we het schema voor vandaag bepaald. Zalingo start met de moeders om 09.00 tot 12.00 uur. Ik start om 09.00 uur met schrijven voor social media. Van 10.00 - 11.00 uur een meeting met Alexi en Divine om de coachingsessies van inhoud te voorzien. Het is even zoeken wat ik dan inbrengen, ze hebben het echt zelf al goed uitgedacht. Voor nu denken we dat het goed is om materialen te verzamelen waarmee je op speelse wijze kunt oefenen met life skills als focus, doorzetten, vallen en opstaan etc.

Voor vandaag richten we ons op focus. Zowel de moeders als de kids hebben dat nodig bij het leren armbandjes maken en djembé.

Daarna ga ik wat dingen uitwerken op de laptop én mijn was doen. Die kan ik op de gemeenschappelijke waslijn ophangen.

Om 12.00 uur loop ik naar Zalingo en de moeders. Een eind breien aan een activiteit is best lastig. Maar we hebben afgesproken dat de eindtijden echt eindtijden zijn, dus stopt Zalingo ook echt. De moeders gaan nog even door. De groep is heel verschillend: snelle leerlingen en moeders die wat ze gisteren hebben geleerd eigenlijk al weer kwijt zijn. Geen probleem: gewoon weer zo’n armbandje maken. Herhalen is inslijten. Wie er wel aan toe is, gaat verder met de volgende stap.

Met Bosco lopen we naar zijn huis. Ze hebben ons uitgenodigd om daar te komen lunchen en vanavond ook te komen eten. De kinderen waren niet blij dat ik niet daar niet ging slapen.

We hebben een heerlijke lunch! Smaakvol! Bijna alles wat er op ons bord ligt, komt uit hun eigen tuin of dierenstapel: melk, ananas, passievrucht, banaan, groentes, cassave (voor Zalingo op zijn verzoek).


Daarna wandelen we terug om klaar te zetten voor de djembé workshops. Bosco had het graag op de nieuwe plek gedaan. Maar ik zie dat niet zitten omdat het daar nog niet verhard is. De stoelen moeten daar naar toe verkassen en de djembé’s. Alles gaat in de grond zakken en wordt vies én er is geen schaduw. Binnen spelen daar is niet echt een optie, het is te klein voor deze groepsgrootte.

De moeders zijn er nog steeds!! Die weten van geen ophouden.


Ik zet met de kids de kring klaar. Daarna is Divine is ook en we starten samen de sessie. Welkomstlied, we herhalen de spelletjes van gisteren. Zalingo neemt het over en start met het Stand up lied van Twiga dukina. Dat kennen ze nog en dus gooit hij een tweede song er achteraan.

Wat gaat over niet opgeven, blijf proberen, van fouten kun je leren, doorzetten. De moeders zijn ook weer aangeschoven en zingen goed mee.

Daarna weer verder met de djembé’s.

Er zijn teveel kids voor 10 djembé’s en dus hebben we bedacht dat we na 10 minuten djembé’s doorschuiven in de kring. Geef je djembé aan je buur en dan gewoon weer door. Heb je geen djembé, dan doe je mee op je bovenbenen.


Ik laat de workshop echt stoppen om 16.00 uur. Vind het lang genoeg geweest, kinderen worden moe, de focus gaat weg.

De kinderen gaan nog niet naar huis, zij gaan nog dansen. Maar ik ga wel weg en belandt met een cappucino in een thermosbeker op een zitje op de kleine patio bij onze kamer.


Zalingo doet wat boodschappen en gaat dan een rondje hardlopen.

Om 18.30 uur hebben we weer een korte sessie. Terugblik op de dag en planning voor de volgende dag.

Ik start met Bosco en Alexi. Ik zeg het nog maar weer een keer. Het is ontzettend plezierig om met deze 2 mannen te werken. Ze hebben niet veel woorden nodig, wijden ook net heel erg uit, en we zitten vooralsnog nog steeds op 1 lijn.

Na 45 minuten zijn we al weer klaar, kort en krachtig. Top!


Aanpassingen:

Zalingo gaat in de ochtend 2 uur lesgeven ipv 3 uur. Hij gaat zich focussen op de snellere leerders. Na 2 uur is hij vrij en gaan de snellere leerders het weer in aangepast tempo leren aan de anderen. Ze zijn allemaal nog steeds heel erg gemotiveerd.

Ook vandaag waren ze allemaal nog steeds bezig toen wij terugkwamen van de lunch en met de kinderen wilden starten.


Vandaag viel me op dat de kinderen heel serieus bezig zijn met Djembé en minder plezier hebben dan de kids van Twiga dukina. Het lijkt erop dat ze het als school zien. Ze komen ook rechtstreeks uit school. Dus gaan we wat veranderen. De kinderen krijgen eerst een half uur vrij spelen op het nieuwe terrein. A la Twiga Dukina! Om eerst te ontspannen van de schooldag. Alexi zorgt voor ballen. We gaan nu toch ook de djembé’s ook daar doen. Het terrein wordt zoveel mogelijk platgestampt en vrijgemaakt van stenen. “We will chase the stones”.


Alexi en ik gaan goed letten op positieve coaching. Ik kan het Kinyarwanda niet volgen, maar lichaamstaal vertelt me vaak wel of het wel of niet positief én motiverend is. Een duidelijke aanpak is ook nodig, deze kids zijn opgegroeid op straat. Maar duidelijk hoeft niet negatief te zijn.

We gaan dit samen oppakken.


Daarna eten we bij Bosco en kletsen we tot 22.30. Tijd om naar huis te gaan. Morgen weer een nieuwe dag.


Reacties

Reacties

Yvonne H

Jeetje Monique, super gestructureerd hoor!

Danielle Honhoff

Hard werken, Monique. Maar wat doe je mooie dingen!

Lian

Mooie samenwerking met elkaar.

Maarre ik typ dit berichtje op 1 mei
Gefeliciteerd met je verjaardag
Hiep hiep hoera 🥳

Diana

Mooie stappen die je maakt, veel plezier!

Marloes

Stilzitten is er niet bij! Maar wel echt gaaf wat jullie doen, mooi project!

Anita

Een druk bestaan! En er wordt goed over alles nagedacht! Gefeliciteerd! En heel veel plezier.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!